بیانیه سازمان جهانی دیدبان حقوق شیعیان درباره کشتار شیعیان افغانستان

با شدت گرفتن عملیات های تروریستی بر ضد شیعیان کشور افغانستان و عملیات انتحاری اخیر در مسجد شیعیان در شهر هرات، سازمان جهانی دیدبان حقوق شیعیان بیانیه ای صادر کرد که متن آن به شرح زیر است:

بدینوسیله سازمان جهانی دیدبان حقوق شیعیان نسبت به کشتار بی رحمانه ی شیعیان کشور افغانستان، که در پی حمله ی دو عامل انتحاری به مسجدی در شهر هرات رخ داد اعلام انزجار از این گونه اعمال و ابراز تأسف می کند. گزارش ها نشان می دهد که این حملات، سبب کشته شدن ۲۹ تن از مردم بی گناه و زخمی شدن ۶۴ تن دیگر شده است.

شیعیان افغانستان در طول دهه های متمادی هدف حملات مختلفی قرار گرفته اند و این حملات، با آغاز سال ۲۰۱۷ میلادی افزایش یافته است. در ماه جولای، در پی انفجار یک خودروی بمب گذاری شده در منطقه ی پرجمعیت شهر کابل، ۳۰ تن کشته و ۴۲ تن دیگر زخمی شدند. تا به امروز بیش از ۱۷۰۰ شهروند افغان در حملات تروریستی در این کشور جان خود را از دست داده اند که بسیاری از قربانیان متعلق به اقلیت شیعه ی افغانستان می باشد.

در ضمن محکومیت تمامی اعمال خشونت آمیز، سازمان جهانی دیدبان حقوق شیعیان بر لزوم صیانت از حقوق اقلیت ها تأکید می کند؛ چراکه بیشترین نقض حقوق بشر در جهان در قبال گروه های اقلیت اعمال می شود.

ما همچنین از دولت افغانستان درخواست می کنیم تا با اقدامات فوری و مؤثر، حفاظت از مناطق شیعه نشین را برای جلوگیری از حملات بیشتر در دستور کار قرار دهند.

قلب های ما با خانواده ها و تمامی اعضای جوامعی است که هدف حملات تروریستی قرار می گیرند. در پایان، ما از کمیته های بین المللی درخواست می کنیم تا از حقوق اقلیت ها حمایت کنند.