نامه سازمان جهانی دیدبان حقوق شیعیان به نخست وزیر کانادا در پی استفاده ی رژیم عربستان سعودی از آلات نظامی ساخته شده در کانادا بر ضد شیعیان منطقه العوامیه

در پی شدت گرفتن حملات رژیم عربستان سعودی به شیعیان منطقه ی العوامیه ی این کشور با استفاده از ابزار آلات نظامی ساخته شده در کشور کانادا، سازمان جهانی دیدبان حقوق شیعیان با انتشار نامه ای خطاب به نخست وزیر کشور کانادا از وی لغو قرارداد تسلیحاتی کشورش با رژیم عربستان سعودی را خواستار شد. متن این نامه به شرح زیر است:

آقای ترودو، نخست وزیر محترم کشور کانادا!

کانادا همواره به خاطر نقش مهم خود در حفظ صلح در سراسر جهان، کشوری صلح طلب شناخته شده است. ارزش های کانادایی، همچون: آزادی، احترام به حقوق بشر و تفاوت های فرهنگی، و همچنین تعهد به عدالت اجتماعی، این کشور را به ملتی مهمان نواز تبدیل کرده است؛ اما، سرکوب خشونت آمیز غیر نظامیان در استان شرقی کشور عربستان سعودی که با استفاده از ابزار آلات نظامی ساخته شده در کانادا رخ داد موجب نگرانی در مورد حفظ ارزش های کانادایی در سطح بین المللی شده است.

طی یک عملیات گسترده به وسیله ی نیروهای امنیتی سعودی در شهر العوامیه و بر ضد اقلیت شیعه ی ساکن این کشور، که تنها خواهان دموکراسی هستند، دست کم هشت نفر کشته و بسیاری از آن ها زخمی شده اند. طبق گزارش های رسیده، در این حملات، صدها نفر آواره شده اند. همچنین نیروهای امنیتی سعودی، پس از محاصره ی شهر، به صورت بی هدف خانه ها و مغازه ها را به آتش بسته اند.

به گزارش خبرگزاری های بین المللی، تصاویری که در رسانه های اجتماعی از این حملات منتشر شده نشان می دهد که نیروهای سعودی از ماشین های سنگین عملیاتی که به دست کانادا تولید می شود استفاده می کنند. در سال ۲۰۱۴، دولت کانادا اعلام کرد که این کشور قراردادی مبنی بر صادرات سلاح به ارزش ۱۵ میلیارد دلار کانادا با عربستان سعودی امضا کرده است. متأسفانه این قرارداد که در دولت قبلی کانادا و با نظارت آقای استفان هارپر، نخست وزیر سابق امضا شده بود، در دولت جدید نیز تمدید شده است.

به همین منظور سازمان جهانی دیدبان حقوق شیعیان، از شما درخواست می کند تا قراردادهای فروش سلاح به عربستان سعودی را لغو کنید تا مانع سوء استفاده از این سلاح های ساخت کانادا به دست رژیم سعودی بر ضد شهروندان بی گناه این کشور شوید.

استفاده از این آلات نظامی بر ضد شهروندان غیرنظامی، و محدود کردن دسترسی آن ها به نیازهای پزشکی، در کنار محاصره ی شهر و حمله به خانه ها و مغازه ها، همگی نقض آشکار حقوق بشر است و دولت کانادا نباید خود را در این جرم بزرگ شریک کند.

این سازمان از شما درخواست می کند تا برای پاسداری از ارزش های انسانی، در این رابطه تحقیقات لازم را انجام دهید. همچنین ما از شما درخواست می کنیم تا برای صیانت از حقوق و شرافت بشری، هرگونه ارسال و فروش سلاح به رژیم عربستان را لغو کنید.

سازمان جهانی دیدبان حقوق شیعیان از دولت کانادا درخواست می کند تا با این اقدام، پیامی جدی را به سران و مسئولان سعودی ارسال و از ارزش های ملی کانادا و حقوق بشر دفاع کند.