پلیس نیجریه راهپیمایی هواداران شیخ زکزکی را با آب داغ سرکوب کرد

نیروهای پلیس نیجریه در ابوجا پایتخت این کشور راهپیمایی مسالمت آمیز شیعیان را به وسیله آب داغ سرکوب کردند.

ده‌ها تن از شیعیان و هواداران شیخ ابراهیم زکزکی رهبر جنبش اسلامی نیجریه طی یک راهپیمایی به سوی استاد کمیسیون حقوق بشر ملی هدف حمله نیروهای پلیس قرار گرفتند.

در این راهپیمایی مردم با در دست داشتن تصاویر شیخ زکزکی و ‌هایی خواستار آزادی رهبر جنبش اسلامی نیجریه از بند ارتش شده بودند.

نیروهای پلیس برای سرکوب مردم از ماشین‌های آب پاش استفاده کردند. این ماشین‌ها حامل آب داغ بود و پس از پاشیده شدن روی مردم موجب زخمی شدن چند تن از آنان گردید.

پس از گذشت بیش از یکسال و نیم از حبس غیرقانونی رهبر جنبش اسلامی نیجریه و همسرش، دادگاه عالی فدرال نیجریه، طی حکمی، ایشان را تبرئه و دولت را موظف به آزادی آنان طی ۴۵ روز پس از اعلام حکم و پرداخت غرامت به ایشان نموده اما با وجود گذشت بیش از پنج ماه از صدور این حکم، دولت نیجریه همچنان از آزاد نمودن شیخ زکزکی و همسرش، سر باز می‌زند که این اقدام، انتقاد نهادهای فعال حقوق بشری را به دنبال داشته است.

سازمان عفو بین‌الملل نیز علام کرد مقام‌های نیجریه باید مطابق حکم دادگاه شیخ زکزکی و همسرش را فوراً از زندان آزاد کنند.

سربازان نیجریه ۲۱ آذر ۱۳۹۴ به شیعیان در حسینیه بقیه الله در شهر زاریا در استان کادونا حمله و آن‌ها را به مسدود کردن مسیر کاروان رئیس ستاد ارتش و تلاش برای ترور وی متهم کردند. شیعیان قاطعانه این اتهام را رد کردند.

نیروهای نیجریه‌ای یک روز بعد نیز به خانه زکزکی حمله و وی و همسرش را دستگیر کردند.

حدود ۳۵۰ عضو جنبش شیعه در نیجریه در این درگیری‌ها شهید شدند. شیخ زکزکی نیز در این حمله به‌شدت آسیب دید و خانه وی توسط نیروهای ارتش ویران شد.