ورود روحانییون تندرو به دانمارک ممنوع

دانمارک روز سه شنبه ورود پنج روحانی مسلمان و یک مبلغ مسیحیت انجیلی (اونجلیسم) را بخاطر آنچه آنرا «نفرت پراکنی» از سوی این شش نفر خواند به خاک خود محروم کرد. دولت دانمارک این افراد را تهدیدی برای نظم و امنیت عمومی قلمداد می کند.

این ممنوعیت در تاریخ دانمارک بی‌سابقه است و بر اساس قانونی صورت گرفته که سال پیش تصویب شد و به دولت اجازه داد از ورود افرادی که امنیت عمومی را به خطر می‌اندازند جلوگیری کند.

«اینگر استویبرگ» وزیر مهاجرت دانمارک در بیانیه‌ای اعلام کرد: دولت به کسانی که در موعظه‌هایشان نفرت پراکنی می‌کنند اجازه نمی‌دهد به دانمارک بیایند و همین نفرت را در جامعه دانمارک پخش کنند و زمینه ذهنی خشونت با زنان و کودکان را ایجاد و عقایدشان را درباره خلافت اسلامی منتشر کنند و در کل به ارزشهای بنیادی ما خدشه وارد کنند.

نام روحانیون ممنوع‌الورود به دانمارک: «کمال المکی» (آمریکایی)، «بلال فیلیپس» (کانادایی متولد جاماییکا که در قطر زندگی می‌کند)، «سلمان عوده» و «محمد العریفی» (عربستان سعودی) و «محمد راتب النابلسی» (سوریه).

نفر ششم کشیش انجیلی «تری جونز» است که در فلوریدا زندگی می‌کند و در سال ۲۰۱۰ تهدید کرده بود نسخه‌های قرآن را خواهد سوزاند که با اعتراض بین‌المللی روبرو شد.

در بیانیه وزارت مهاجرت دانمارک این موضوع روشن نشده که آیا هیچ یک از شش نفر زمانی در دانمارک بوده‌اند یا نه، اما قانونی که سال پیش تصویب شد شامل حال کسانی می‌شود که احتمال ورودشان به دانمارک وجود دارد