مردم یمن در خطر قحطی و گرسنگی

گروه بین المللی امدادرسانی آکسفام اعلام کرد در برخی نقاط یمن میلیون ها انسان با خطر قحطی، گرسنگی و مرگ روبرو هستند و کمک های انسان دوستانه باید فوراً به این مناطق ارسال شود و در کنفرانس سازمان ملل متحد در ژنو متقاضی ارسال کمک های فوری برای مردم یمن شد: «بسیاری از نواحی کشور یمن با قحطی روبرو شده اند که بخش عظیمی از این قحطی و گرسنگی مردم به علت تنش های سیاسی است.»

آکسفام افزود: اگر جامعه جهانی پیام روشنی را علیه حملات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به بندر حدیده صادر نکند، بحران قحطی و گرسنگی مردم تشدید خواهد شد؛ این بندر محل تخلیه ۷۰ درصد کمک های انسان دوستانه به مردم یمن است.

الکساندر ونتورا رئیس ماموریت پزشکان بدون مرز در یمن (MSF) گفت: نظام بهداشت و سلامت در یمن در حال فروپاشی است و مراکز درمانی زیر آتش بمباران قرار دارند و مجامع بین المللی باید کمک های ضروری خود را راهی یمن کنند تا مانع فروپاشی کامل نظام بهداشت و سلامت یمن شوند.

سازمان ملل تا کنون فقط پانزده درصد از کمک های وعده داده شده (دو میلیارد و صد میلیون دلار) را دریافت کرده است.

پزشکان بدون مرز از دوازده بیمارستان در یمن حمایت می کند و اکثر لوازم مورد نیاز خود را از بندر حدیده وارد می کند. آنها اعلام کرده اند که سکوت کشورهای غربی در خصوص بمباران بندر حدیده توسط عربستان سعودی را به هیچ وجه نمی پذیرند.

در یمن پیش از جنگ نیز نزدیک به ۹۰ درصد مواد غذایی این کشور از خارج وارد می شد و جنگ و بمباران ها موجب اختلال در واردات مواد غذایی به این کشور شده است و اقتصاد یمن در آستانه فروپاشی است.

قیمت مواد غذایی در یمن رو به افزایش است و بسیاری از مردم فقیر این کشور درآمد خود را از دست داده اند که در نتیجه هم اکنون حدود ۱۷ میلیون یمنی معادل ۶۰ درصد جمعیت این کشور با ناامنی غذایی و سوء تغذیه رو به رو هستند که از این تعداد حدود ۷ میلیون نفر در آستانه قحطی و گرسنگی شدید هستند.

سازمان خواربار و کشاورزی (فائو)، برنامه جهانی غذا و صندوق حمایت از کودکان (یونیسف) در گزارشی نسبت به عواقب وخیم امنیت غذایی یمن در صورت تخریب زیر ساخت های بندر حدیده بر اثر حمله هوایی یا جنگ در این شهر هشدار داد.

عربستان سعودی همراه با چند کشور دیگر، با هدف بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن به قدرت از ششم فروردین سال ۹۴ اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور  کرد. این تجاوز نظامی تاکنون نتیجه ای جز کشتار بیش از  ۱۲ هزار یمنی و زخمی شدن ده ها هزار تن دیگر و همچنین آواره شدن بیش از سه میلیون یمنی و ویرانی زیرساخت های این کشور نداشته است.