سازمان ملل در مورد عربستان اغماض می کند، یمنی ها کشته می شوند

تارنمای مجله اَمریکن کانسروتیو نوشت: به هر اندازه که سعودی ها و متحدانش از سکوت و اغماض سازمان ملل متحد بهره مند شوند، جنگ یمن نیز ادامه می یابد و مردم بیگناه بیشتری جان خود را از دست خواهند داد.

تارنمای آمریکایی در مقاله ای به قلم «درک داویسون» تحلیلگر آمریکایی مسایل بین‌الملل افزود: سازمان ملل متحد موظف است برای سیاست های آزاردهنده ضد ایرانی دولت ترامپ و همچنین حمایت و تهییج آمریکا از جنگ ها و جنایات خاورمیانه چاره ای بیندیشد. در واقع اگر صادقانه به جنایات بیشماری که طی سه سال گذشته در یمن رخ داده است، بنگریم یقینا آمریکا در صدر عاملین این جنایت ها قرار خواهد گرفت. به همین علت است که دولت آمریکا می خواهد این جنایات را نادیده گرفته و انگشت اتهام را به سمت ایران نشانه بگیرد.
داویسون پیش نویس قطعنامه سازمان ملل متحد مبنی بر چشم پوشی از جنایات ائتلاف تحتِ امر سعودی را مورد انتقاد قرار داد و سکوت سنگین سازمان ملل را کرکننده خواند.
وی در ادامه مقاله خود افزود: نقش ایالات متحده در ویرانی یمن، بسیار برجسته است و از آنجا که نقطه مشترک این مشارکت سعودی ها هستند، آمریکایی ها در تلاشند تا این اتهامات را از خود، عربستانی ها و متحدانش دور کنند. با توجه به خصومت ذاتی ترامپ با اوباما و متعلقاتش، تصمیم وی مبنی بر ادامه سیاست شرم آور اوباما که در واقع زیانبارترین و مخربترین میراث دولت وی محسوب می شود، بسیار قابل توجه است.
اولین وسواس دولت ترامپ در مورد ایران موجب شد که جنگ در یمن را به عنوان راهی برای آسیب رساندن به این کشور ببیند؛ دیدگاهی که از بسیاری جهات اشتباه محسوب می شود که از جمله آن ها می توان به اغراق در میزان دخالت ایران در جنگ یمن اشاره کرد که متعاقبا به یک سوء تفاهم تمام عیار برای دولت ترامپ تبدیل و در نهایت به نفع سعودی ها تمام شد.
بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، ائتلاف تحت رهبری سعودی ها در حملات هوایی خود تعمدا مردم غیرنظامی را هدف قرار داده اند. بازرسان این سازمان با بررسی ۱۰حمله هوایی صورت گرفته توسط این ائتلاف در سال ۲۰۱۷(۹۵-۹۶) به این نتیجه رسیدند که این حملات دست کم ۱۵۷ نفر را به کام مرگ فرستاده است و نکته جالب توجه آنکه تنها در یکی از این حملات اهداف نظامی مورد هدف قرار داده شده پنج ساختمان مسکونی، دو کشتی غیر نظامی، یک بازار، یک متل و یک محل تأسیسات دولت یمن بودند.
بر خلاف اظهارت مکرر عربستان درباره هدف قرار ندادن اهداف غیر نظامی، بازرسان خلاف این ادعا را اثبات کردند.
تامین تسلیحات دقیق و حملات مکرر به اهداف غیرنظامی، بی شک هیچ ارتباطی با جلوگیری از تلفات غیرنظامی ندارد. ادامه این اقدامات و تامین تسلیحاتی سعودی ها و متحدانش به معنای تسهیل آگاهانه کشتار غیر قانونی غیر نظامیان است. از آنجا که موارد ذکر شده عمدتا توسط آمریکا انجام می شود، این کشور طرف درگیر در جنگ و در جنایات کشورهای وابسته به خود سهیم به شمار می رود.
در این بین، دولت ترامپ نیز مصمم است تا با چشم پوشی از نقش بسیار پررنگ سعودی ها، اماراتی ها و سایر دول درگیر در ویرانی یمن، ایران را مستحق محکومیت در این درگیری ها جلوه دهد. به همین دلیل است که آمریکا و متحدان آن در شورای امنیت بر ادعاهای خود مبنی بر نقض تحریم ها توسط ایران متمرکز شده و در عین حال جنایات و قساوتهای نیروهای ائتلاف را نادیده انگاشته اند.
عربستان همراه با آمریکا و چند کشور عربی از جمله امارات از ششم فروردین ۱۳۹۴ اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور با هدف بازگرداندن ‘عبدربه منصور هادی’ رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن به قدرت کرد.
این تجاوز نظامی هیچ دستاوری برای ریاض و متحدانش نداشته است و تنها سبب ویرانی کشور فقیر یمن و کشتار بیش از ۱۳ هزار نفر از مردم بیگناه این کشور شد.
* ‘امریکن کانسروتیو’ به طیف موسوم به ‘کهنه محافظه کاران’ در آمریکا نزدیک است که گرچه به دلیل باورهای مذهبی و اعتقاد به نقش محدود دولت در اقتصاد، هم راستای محافظه کاران قرار می گیرند، اما بخاطر مخالفت شدید خود با مداخله های نظامی خارجی و کمک های آمریکا به کشورهای دیگر، از محافظه کاران جدا به شمار می روند.