تصویب قطعنامه در مجمع عمومی سازمان ملل در حمایت از مسلمانان میانمار

سازمان همکاری اسلامی قطعنامه ای درباره وضعیت مسلمانان روهینگیا ارائه کرد که در مجمع عمومی سازمان ملل با ۱۲۲ رای موافق در مقابل ۱۰ رای مخالف و ۲۴ رای ممتنع به تصویب رسید.

این قطعنامه از دولت میانمار خواست تا اجازه دهد که امدادرسانان به مناطق بحران زده دسترسی داشته باشند و بازگشت همه آوارگان به محل زندگی خود را تضمین کرده و به روهینگیاها حق شهروندی اعطا کند.

این قطعنامه همچنین از آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل می خواهد تا یک فرستاده ویژه برای سازمان ملل منصوب کند. این درخواست بعد از آن مطرح شد که کمیته بودجه مجمع عمومی چراغ سبز رای برای انتصاب یک فرستاده ویژه در امور میانمار نشان داد.

از ماه اوت که عملیات ارتش میانمار در استان راخین آغاز شد بیش از ۶۵۰ هزار مسلمان روهینگیا آواره شده اند. تحقیقات برخی سازمان ها از جمله پزشکان بدون مرز درمورد آوارگان روهینگیایی نشان می دهد که از ماه اوت سال جاری که خشونت ها در این کشور افزایش یافته، بیش از ۶ هزار و ۷۰۰ نفر کشته شده اند.

مقامات میانمار می گویند که عملیات در راخین با هدف ریشه کن کردن شبه نظامیان روهینگیا انجام می شود که در اواخر ماه اوت به پلیس حمله کردند. اما سازمان ملل اعلام کرده است که خشونت ها علیه مسلمانان روهینگیا مصداق پاکسازی قومی است.

«یانگی لی» گزارشگر ویژه سازمان ملل هفته گذشته اعلام کرد که اجازه ورود به میانمار به وی داده نشده و دولت آن کشور تمام همکاری ها با او را قطع کرده است.