مسلمانان انگلستان شورای اسلامی جدیدی راه اندازی کردند

امامان جماعت انگلستان روز جمعه، از راه اندازی شورای اسلامی ملی جدیدی خبر دادند. این شورای اسلامی قرار است در صدور حکم‌های مذهبی، ایجاد صدای متحد و یکپارچه میان مسلمانان انگلستان در موضوعاتی چون اسلام‌هراسی، تروریسم و تغییرات اقلیمی نقش داشته باشد.

این شورای جدید به عنوان نخستین مقام مرکزی مذهبی برای مسلمانان انگلستان نقش ایفاء کرده، دستورالعمل‌های اسلامی یکپارچه و صدایی ملی برای مسلمانان این کشور در مسائل اجتماعی مختلف ارائه خواهد داد. این شورا همچنین قصد دارد با وضوح و شفافیت کامل اعلام کند که شیوه‌های پسرونده فرهنگی مانند «ازدواج اجباری» و «قتل‌های ناموسی» هیچ جایگاهی در دین اسلام و جامعه اسلامی انگلستان ندارند.

قاری عاصم، امام جماعت اصلی مسجد مکه در این باره به خبرنگاران گفت: فقدان یک صدای عمومی معتبر برای صحبت کردن در موضوعاتی چون تروریسم و اسلام‌هراسی در میان مسلمانان انگلیس به چشم می‌خورد. جوانان مسلمان نیز خواستار شفافیت بیشتری هستند.

 وی به خبرنگاران گفت: امامان جماعت و روحانیون از گروه‌های مختلفی چون انجمن مسلمانان بریتانیا و ائمه اینترنتی برای ایجاد و راه اندازی یک گروه دینی متشکل از امامان ارشد در رابطه با مسائل تفسیری به بحث و تبادل نظر پرداخته‌اند.

عاصم که حمله تروریستی روز پنجشنبه در بارسلونا را مخرب توصیف می‌‌کرد، گفت: هیئت مدیره این شورا شامل دیدگاه‌های محافظه کار خواهد بود، اما یک موضع مترقی اتخاذ خواهد کرد. هیئت مدیره باید یک موضع مترقی داشته باشد که با اصول اسلامی مطابقت داشته و در بستر زندگی مردم انگلیس نیز سازگار باشد.

وی افزود: این هیات همچنین باید به مسائل دیگری که به همان اندازه مسلمانان بر روی زندگی دیگر مردم تاثیر دارند نیز بپردازد، مسائلی چون تغییرات آب و هوایی و مسائل تابو چون چاقی و سلامت روانی.

نهادهای کنونی اسلامی موجود در انگلستان مانند شورای مسلمانان بریتانیا، مساجد خفته و هیات ملی مشاوره ائمه جماعت قرار است زیر چتر این شورا قرار بگیرند.