۱۴.۵ میلیون یمنی به آب سالم دسترسی ندارند

عید فطر یمنی‌ها در حالی فرا رسید که در کمتر از دو ماه، ۲۰۰ هزار تن از آن‌ها در پی تخریب زیرساخت‌های این کشور به دلیل حملات عربستان، به بیماری وبا مبتلا شده‌اند.

به نقل از روسیاالیوم، سازمان‌های بین‌المللی روز گذشته درباره گسترش شیوع بیماری وبا در یمن ابراز نگرانی کردند.

سازمان بهداشت جهانی و صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) در بیانیه‌ای مشترک تاکید کردند که شیوع بیماری وبا در یمن نتیجه مستقیم دو سال درگیری شدید در این کشور است.

این بیانیه می‌افزاید: انهدام زیرساخت‌های درمانی و آبرسانی و فاضلاب‌ها در یمن موجب شده است که ۱۴٫۵ میلیون یمنی از دسترسی به آب سالم محروم باشند که این امر منجر به گسترش بیماری وبا شده است.

همچنین افزایش سوء تغذیه کودکان یمنی منجر شده است که آن‌ها در معرض این بیماری قرار بگیرند.

بر اساس این گزارش، بیماری وبا در یمن تقریبا به همه استان‌ها رسیده است. تاکنون ۱۳۱۰ نفر بر اثر ابتلا به وبا جان باخته‌اند که یک چهارم آن‌ها کودک هستند. 

این در حالی است که در کمتر از دو ماه ۲۰۰ هزار شهروند یمنی به بیماری وبا مبتلا شده‌اند.

سازمان ملل متحد پیش از این اعلام کرده بود که ابتلا به بیماری وبا در یمن ممکن است در ماه سپتامبر از مرز ۳۰۰ هزار نفر تجاوز کند.

سازمان ملل اواخر ماه مه درباره فروپاشی اوضاع انسانی یمن هشدار داد زیرا ۱۷ میلیون نفر با کمبود مواد غذایی روبرو هستند و ۷ میلیون نفر نیز در آستانه قحطی قرار دارند.

عربستان سعودی ضمن ائتلاف با برخی کشورهای عربی منطقه از ششم فروردین ۹۴ حملات گسترده علیه یمن را کلید زد تا از این طریق بتواند «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهوری مستعفی و فراری یمن را به قدرت بازگرداند.

بر اساس آمارهای رسمی، از ابتدای تجاوز عربستان به یمن تاکنون ۱۲۵۷۴ یمنی به شهادت رسیده‌اند که ۲۶۸۹ تن از آن‌ها کودک و ۱۹۴۲ تن زن هستند. 

همچنین شمار مجروحان حملات عربستان تاکنون به ۲۰۸۲۰ تن رسیده است که ۲۵۴۱ تن از آن‌ها کودک و ۲۱۱۵ تن زن هستند.