داعش هنوز سه‌ هزار زن ایزدی را در اسارت دارد

«نادیا مراد» دختر ایزدی عراقی برای آزادی زنان ایزدی‌ اسیر دست داعش مبارزه می‌کند. این دختر جوان ایزدی به هفته نامه اشپیگل گفته است، هنوز هم بیش از سه‌هزار زن که اکثر آنان ایزدی هستند،به عنوان برده جنسی در چنگال داعش اسیرند.

هفته‌نامه اشپیگل در معرفی نادیا مراد می‌نویسد، او تا سوم ماه اوت ۲۰۱۴ در روستایی در نزدیکی شهرستان سنجار واقع در شمال عراق زندگی عادی داشت. در یکی از روزها تروریست‌های داعش زندگی او و خانواده‌اش را متلاشی کردند.

ترویست‌ها دختران و زنان جوان را در مدرسه روستا جمع کردند. نادیا که شاهد قتل مردان روستا بوده است می‌گوید، داعشی‌ها در یک روز ۶ تن از برادران و مادرش را کشتند. داعش در مجموع ۴۰ تن از اقوام او را به قتل رسانده است.

تکفیری‌های داعش این دختر جوان را به همراه دیگر زنان ایزدی به شهر موصل بردند. نادیا به مدت سه ماه در چنگال نیروهای داعش اسیر بود و به برد‌‌گی جنسی وادار می‌شد. پس از سه ماه او توانست از بند و شکنجه نیروهای این سازمان فرار کند. نادیا در حال حاضر در ایالت بادن ورتمبرگ آلمان زندگی می‌کند و برای رهایی زنان ایزدی‌ از دست داعش فعالیت می‌کند.

پارلمان اروپا جایزه ساخاروف سال ۲۰۱۶ را به دلیل فعالیت‌های حقوق بشری به نادیا مراد اعطا کرد. خانم مراد پس از آن به عنوان نماینده ایزدی‌هایی که مورد آزار و ستم داعش قرار گرفته‌اند به شورای امنیت سازمان ملل رفت و گزارشی تکان‌دهنده از رفتار وحشیانه داعش با اسرای خود عرضه کرد. سخنان او بازتابی گسترده در سراسر جهان یافت.

گفته‌های نادیا درباره زنان اسیر ایزدی را سازمان ملل هم تائید می‌کند. در گزارش سازمان ملل تاکید می‌شود که از سال ۲۰۱۴ و از زمانی که داعش به شهرستان سنجار در شمال عراق یورش برد، حدود ۳۰۰ هزار ایزدی آواره شده‌اند. طبق برآوردهای سازمان ملل، حدود ۲۵۰۰ تا ۵۵۰۰ ایزدی در حمله داعش به شهرستان سنجار کشته شدند و همچنین ۶۳۰۰ ایزدی از زن و مرد ربوده شدند.

نادیا مراد به مجله اشپیگل گفت که داعش هنوز هم جنایت می‌کند و بیش از ۳ هزار زن را به اسارت گرفته است. در میان آنان خواهرزاده ۱۷ ساله او هم اسیر است.