نخستین دیدار یک مقام بلندپایه آمریکا از مسکو متأثر از حوادث اخیر سوریه

وزیر خارجه آمریکا – رکس تیلرسون – با همتای روسی خود – سرگئی لاوروف – در مسکو ملاقات کرد.

قبل از این دیدار، رئیس جمهور روسیه، در یک گفت و گوی تلویزیونی گفت از زمان ورود ترامپ به کاخ سفید اعتماد میلن دو کشور کاهش یافته و سطح همکاری های میان مسکو و واشنگتن تنزل پیدا کرده است.

لاوروف در آغاز این دیدار به آمریکا در رابطه با تکرار حمله به سوریه هشدار داد و مواضع آمریکا در ارتباط با اوضاع سوریه را مبهم و متناقض خواند.

وزیر دفاع آمریکا – جمیزماتیس – بار دیگر تأکید کرد” هیچ تردیدی وجود ندارد که رژیم بشار اسد مسئولیت حمله هفته گذشته به خان شیخون را بر عهده دارد.”

ماتیس همچنین تهدید کرد، “در صورت تکرار حمله شیمیایی به مخالفان در سوریه، آمریکا ساکت نخواهد نشست و در صورت تکرار چنین حمله ای، دمشق باید هزینه بسیار بسیار سنگینی بپردازد.

ولادیمیر پوتین درباره استفاده از سلاح شیمیایی در خان شیخون گفت دو احتمال بیشتر وجود ندارد : یا این کار برای زیر سوال بردن مشروعیت حکومت بشار اسد صحنه‌سازی شده، یا این که نیروی هوایی سوریه یک کارگاه مخفی تولید سلاح شیمیایی شورشیان را هدف قرار داده است.

وزیر خارجه آمریکا قبل از سفر به مسکو در نشست دو روزه با کشورهای  “گروه هفت” در ایتالیا شرکت کرده بود؛ این گروه به این نتیجه رسیدند که حل بحران سوریه با ماندن بشار اسد بر مسند ریاست جمهوری ممکن نیست.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه – ماریا ساخاروف – اظهارات تیلرسون را غیرسازنده خواند و تصریح کرد که طرف‌های روسیه باید تا کنون به این نکته پی برده باشند که نمی‌توانند با “اولتیماتوم” با مسکو وارد صحبت شوند.

در برنامه های رسمی سفر تیلرسون به مسکو به دیدار او با پوتین اشاره ای نشده بود ولی خبرها حاکی از این است که وزیر خارجه آمریکا و رئیس جمهور روسیه با هم دیدار و گفت و گو داشته اند.