نمازخانه دانشگاه نیوکاسل با ۳۰ سال سابقه تعطیل می‌شود

دانشجویان انجمن اسلامی دانشگاه نیوکاسل واقع در شمال شرقی انگلستان، با امضای دادخواستی خواهان جلوگیری از بسته شدن نمازخانه متعلق به دانشجویان مسلمان شدند.

 به گفته کمیته اجرایی انجمن اسلامی دانشگاه نیوکاسل، نمازخانه مسلمانان در این دانشگاه که در ساختمان کینگ جورج ششم واقع شده و بیش از ۳۰ سال برای برگزاری نماز‌های جماعت و مراسم مذهبی به مسلمانان اختصاص داشته، قرار است تا پایان ماه جولای ۲۰۱۷ یعنی ۱۵ روز دیگر تعطیل گردد. این تصمیم بدون مشورت یا نظرگیری از سوی نهاد دانشجویی اسلامی صورت گرفته است.

بهانه‌ای که دانشگاه برای تعطیلی این نمازخانه آورده، کشف آزبست در کانال‌های اتاق بوده است، اما هنگامی که این آزبست‌ها برداشته شوند نیز قرار است این مکان مورد استفاده دانشجویان داروسازی قرار بگیرد و در مقابل نیز هیچ فضای جایگزینی به دانشجویان مسلمان اختصاص داده نشده است. آزبست نام گروهی از ترکیب‌های معدنی منیزیم و سیلیسیوم است به عنوان مواد نسوز بکار می‌روند.

حدود ۲ هزار دانشجو از این نمازخانه استفاده می کنند

در دادخواست اینترنتی داده شده توسط انجمن اسلامی دانشگاه نیوکاسل آمده است: هر ساله تقریبا ۴۰۰ دانشجو به طور فعالانه ثبت نام می‌کنند و انجمن اسلامی این دانشگاه بزرگترین گروه دانشجویان را تشکیل می دهند. به علاوه عده زیادی از دانشجویان مسلمان نیز هستند که عضو انجمن اسلامی نبوده اما از نمازخانه استفاده می‌کنند که تقریبا بیش از ۲ هزار دانشجو هستند. به این ترتیب تعطیل کردن فضایی که نیازهای معنوی این تعداد زیاد دانشجو را تامین می‌کند، نشان دهنده عدم اهمیت و ارزش دادن به دانشجویان مسلمان است.

در ادامه دادخواست آمده است: به علاوه یکی از عوامل جذب دانشجویان مسلمان بین المللی و محلی در دانشگاه، شهرت خوب این دانشگاه به سبب برخورد با مسلمانان بوده و این اقدام می‌تواند شهرت آنان را به خطر بیاندازد و به نظر می‌رسد آن‌ها فقط قصد داشته‌اند از مسلمانان به عنوان یک ابزار بازاریابی بهره ببرند. دانشگاه با بستن این نمازخانه نشان می‌دهد که آن‌ها نمی‌خواهند در ارتباط با  دانشجویان مسلمان و اعضای مسلمان انجمن اسلامی و کارمندان مسلمان دانشگاه در فضایی برگرفته از همدلی و برابری باشند.

درپایان انجمن اسلامی از دانشجویان مسلمان خواسته با هم متحد بوده، این دادخواست را امضاء کنند تا یک نمازخانه با ۳۰ سال سابقه از این دانشگاه حذف نشود.