کشتار غیرنظامیان و آوارگی ۱۶۰ هزار نفر در پی تشدید حملات ائتلاف به رقه

کمیته حقیقت یاب سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی از از افزایش تلفات انسانی بمباران پایگاه اصلی داعش در سوریه، جابجایی ساکنان برخی مناطق را جنایت جنگی برشمرد.

«پائولو پینیرو»، رئیس کمیته مستقل سازمان ملل متحد برای تحقیق در موارد نقض حقوق بشر در سوریه بعد از ظهر روز (چهارشنبه) ضمن تاکید بر این که تشدید حملات هوایی ائتلاف بین المللی مدعی مبارزه با تروریسم به رهبری آمریکا به شهر رقه در شمال این کشور به عنوان پایگاه اصلی گروهک تروریستی داعش باعث کشتار غیر نظامیان و مهاجرت اجباری نزدیک به ۱۶۰ هزار نفر شده، از افزایش تلفات انسانی حملات مذکور ابراز نگرانی کرد.

بر اساس این گزارش، پینیرو در جریان ارائه گزارش خود در برابر کمیته شورای حقوق بشر سازمان ملل در شهر ژنو در جنوب غرب سوئیس، در این باره اظهار داشت: ملاحظه کردیم افزایش حملات هوایی که راه برای پیشروی نیروهای سوریه دمکراتیک به رقه را هموار ساخته، نه تنها باعث مرگ غیر نظامیان شده بلکه فرار ۱۶۰ هزار نفر از منازل خود و آوارگی آنها در داخل کشور را نیز در پی داشته است.

رئیس کمیته تحقیق درباره حقوق بشر در سوریه ضمن تاکید بر این که جابجایی ساکنان ۱۰ منطقه تحت محاصره در این کشور به مثابه جنایت جنگی بوده، همچنین اعلام کرد که ایجاد مناطق موسوم به «کاهش تنش» بر اساس توافق صورت گرفته در جریان گفت و گوهای صلح در شهر آستانه، پایتخت قزاقستان باعث کاهش چشمگیر سطح خشونت در حومه شهر ادلب و شرق شهر حلب در شمال غرب سوریه شده است.

پینیرو در این باره تصریح کرد: مناطق کاهش تنش مورد توافق روسیه، ایران و ترکیه به کاهش محسوس سطح خشونت در مناطق اطراف ادلب و شرق حلب منجر شده با این حال جنگ در مناطق اطراف حمص و دمشق و شمال درعا همچنان ادامه دارد.