هزاران سوری در کوره جسدسوزی زندان

آمریکا می گوید که دولت سوریه برای از بین بردن اجساد هزاران زندانی به قتل رسیده در یک زندان نظامی کوره ای برای سوزاندن اجساد ساخته است.

وزارت خارجه آمریکا عکس هایی ماهواره ای از این تاسیسات منتشر کرده که می گوید برای از بین بردن شواهد به کار گرفته شده است.

گروه های حقوق بشر می گویند که هزاران زندانی در این زندان نظامی در بیرون دمشق شکنجه و اعدام شده اند.

سوریه به این ادعاها واکنش نشان نداده است اما در گذشته قویا هرگونه نقض حقوق بشر در زندان ها را رد کرده است.

عفو بین الملل در ماه فوریه گزارش داد که از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ اعدام های جمعی هر هفته در این زندان اتفاق افتاده است.

ادعاهای تازه نقض حقوق زندانیان در صیدنایا روز دوشنبه ظاهر شد.

استوارت جونز دستیار موقت وزیر خارجه در امور خاورمیانه به خبرنگاران گفت: “منابع موثق معتقدند که اجساد در گورهای جمعی ریخته شده است.”

او گفت: “ما اکنون بر این باوریم که رژیم سوریه یک کوره جسدسوزی در مجتمع زندان صیدنایا نصب کرده که می تواند بقایای بازداشتی ها را بدون به جا گذاشتن شواهد زیاد از بین ببرد.”

آقای جونز گفت که شواهد این کوره جسدسوزی برای پنهان کردن کشتارهای جمعی به جامعه بین المللی عرضه خواهد شد.

او گفت که اسنادی که به تازگی از حالت محرمانه خارج شده “عمق تلاش رژیم سوریه با ادامه حمایت متحدانش، روسیه و ایران، را نشان می‌دهد.”

“واقعیاتی که امروز عرضه می کنیم بر گزارش سازمان های غیردولتی بین المللی و محلی، گزارش های رسانه ای و همچنین ارزیابی جامعه اطلاعاتی استوار است.”

آقای جونز گفت که دولت سوریه ساختمانی را در مجتمع صیدنایا برای ایجاد امکانات لازم برای کوره جسدسوزی تغییر داده و اصلاح کرده است.

او افزود: “هرچند جنایات متعدد رژیم به خوبی مستند شده، به اعتقاد ما ساختن یک کوره جسدسوزی تلاشی برای پنهان کردن ابعاد قتل های جمعی در زندان صیدنایا است.”

عفو بین الملل اوایل فوریه گفت که احتمالا تا ۱۳ هزار نفر که بیشتر آنها غیرنظامیان هوادار مخالفان بوده اند در طی پنج سال به طور مخفیانه در این زندان اعدام شده اند.

به گفته عفو بین الملل از سپتامبر ۲۰۱۱ تا دسامبر ۲۰۱۵ اعدام های جمعی هر هفته در زندان صیدنایا صورت گرفت. به علاوه این گروه می گوید دلیلی ندارد که بعد از ۲۰۱۵ این روند متوقف شده باشد.

عفو بین الملل می گوید که این اعدام ها با صدور مجوز از بالاترین سطوح دولت سوریه انجام شده.

به گفته وزارت خارجه آمریکا این عکس های ماهواره ای موید ادعاهای آن است