حمله تروریستی به کاروان شیعیان فوعه و کفریا

انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در نزدیکی اتوبوس‌های ساکنان فوعه و کفریا دست‌کم ۴۳ کشته بر جای گذاشت. انفجار در محله راشدین حلب رخ داد و به‌نظر می‌رسد قربانیان شیعیان هوادار دولت اسد بودند.

انفجار در محله الراشیدن حلب و در نزدیکی محل توقف کاروان اتوبوس‌های حامل ساکنان دو شهرک “الفوعه” و “کفریا” رخ داد. این دو شهرک در استان ادلب قرار دارند و ساکنان آنها اغلب شیعیان هوادار دولت بشار اسد هستند.

رسانه‌های نزدیک به رژیم بشار اسد می‌گویند یک مهاجم انتحاری خودروی بمبگذاری‌شده خود را در محل استقرار اتوبوس‌ها منفجر کرد. خبرگزاری‌های بین‌المللی از  دست‌کم ۴۳ کشته و ده‌ها زخمی خبر داده‌اند. برخی منابع تعداد کشته‌ها را ۵۸ نفر و زخمی‌ها را بیش از ۱۲۰ نفر اعلام کرده‌اند.

کاروان اتوبوس‌ها حامل حدود ۵ هزار نفر از ساکنان شهرک‌های شیعه‌نشین “فوعه” و “کفریا” در حومه ادلب بودند. آنها ساعتی پیش از انفجار به محله الراشدین حلب رسیده بودند و قرار بود در همین‌جا با شورشیان مسلح و اعضای خانواده‌های آنها از دو شهرک “زبدانی” و “مضایا” مبادله شوند.

بیش از ۵ هزار نفر از ساکنان شهرک‌های شیعه‌نشین “فوعه” و “کفریا” در انتظار مبادله

تخلیه و مبادله ساکنان چهار شهرک یادشده براساس توافقی است که اوایل ماه آوریل میان نیروهای دولتی سوریه و مخالفان مسلح با میانجی‌گری ایران و قطر به دست آمد. اجرای توافق نیز از روز جمعه (۱۴ آوریل/ ۲۵ فروردین) آغاز شد.

براساس توافق‌نامه، قرار است مخالفان مسلح و خانواده‌های آنها که ساکن شهر‌های زبدانی و مضایا هستند از این دو شهر خارج شوند. این دو شهر در حومه دمشق و در محاصره نیروهای دولتی قرار دارند. در ازای خروج آنها، افراد هوادار رژیم اسد در شهر‌های کفریا و فوعه در استان ادلب که در کنترل مخالفان است، از این دو شهر خارج خواهند شد.

برخی خبرگزاری‌ها می‌گویند در این نقل و انتقال حدود ۳۰ هزار نفر از دو طرف جابجا خواهند شد. ۱۶ هزار نفر از ساکنان فوعه و کفریا که حامیان دولت بشار اسد محسوب می‌شوند به شهرهای حلب، دمشق و یا استان لاذقیه منتقل خواهند شد. شورشیان مسلح و خانواده‌های آنها نیز به استان ادلب خواهند رفت.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت کشتار بی‌رحمانه بعد از ظهر شنبه را بر عهده نگرفته است. نیروهای دولتی سوریه و مخالفان، یکدیگر را به انجام این حمله متهم می‌کنند. خبرگزاری دولتی سوریه “سانا”، “تروریست‌ها” را متهم کرده است. اما مخالفان، هواداران رژیم اسد را مسئول این حمله می‌دانند.