درخان شیخون، چه کسى مرتکب جنایت جنگى شده است؟

کارشناسان سازمان ملل روز چهارشنبه برای اولین بار اعلام کردند که دولت سوریه مسئول حمله مرگبار با گاز سارین به شهر خان شیخون است و بر این اساس دمشق مرتکب جنایت جنگی شده است.

بر اساس این گزارش که چهاردهمین گزارش کمیسیون تحقیق سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر در سوریه از سال ۲۰۱۱ میلادی به اینسو محسوب می شود، در جریان حمله به خان شیخون و به دلیل استفاده از گاز سارین، دستکم ۸۳ نفر کشته شده اند که بیشتر کشته شدگان زنان و کودکان بوده اند (۲۸ کودک و ۲۳ زن).

کمیسیون این ادعای دولت سوریه را که می گوید حادثه خان شیخون در ۴ آوریل پس از آن روی داده که در جریان حملات هوایی، یک انبار مهمات متعلق به شورشیان هدف قرار گرفته شده، رد کرد و اعلام داشت: «بر خلاف ادعاهای دولت سوریه، تمام شواهد موجود کمیسیون را به این نتیجه می رساند که نیروی هوایی سوریه از بمب حاوی گاز سارین استفاده کرده است.» بر این اساس سازمان ملل این اقدام ارتش سوریه را «جنایت جنگی» نامید.

همچنین در این گزارش که پس از گفتگو با ۴۳ تن از شاهدان و قربانیان این حملات و بررسی تصاویر ماهواره ها، تصاویر بقایای بمبها و گزارش هشدارهای اولیه تهیه شده، کمیسیون اعلام کرده است که اقدام ارتش سوریه به استفاده از گاز سارین محدود به خان شیخون نشده و «نیروهای دولتی سوریه به استفاده از سلاح‌های شیمیایی علیه غیرنظامیان در مناطق تحت کنترل مخالفان ادامه داده اند.»

کارشناسان اعلام کردند که اسنادی در اختیار دارند که نشان می دهد ۳۳ بار از سلاح‌های شیمیایی در جریان نبردهای سوریه استفاده شده است. بر اساس این اسناد، نیروهای بشار اسد ۲۷ بار از جمله ۷ بار طی ماههای مارس تا ژوئیه امسال از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده اند.

پیش از این سازمان بین المللی منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی (OIAC) نیز در گزارشی که در پایان ماه ژوئن منتشر کرد، استفاده از گاز سارین در خان شیخون را تایید کرده اما مسئول آن را معرفی نکرده بود.

اینگونه گذارشها اعتبار چندانى ندارد، زیرا که دهها حمله هوائى از سوى اسرائیل و گروههاى مخالف بشار الاسد به همین مناطق صورت گرفته است، واین گذارشها از سوى کشورهاى مخالف دولت سوریه مورد تأیید است، وبدیهى است که بیطرف نباشند.
اقلاً به اینمونه گزارشها باید بادید تردید نگریست تارمانى که حقیقت أمر توسط کارشناسان بى طرف تأیید یا نفى شود.