آنچه از مناره تاریخی موصل باقی مانده است

فرمانده عملیات نینوا : داعش مسجد جامع النوری و مناره آن را زمانی منفجر و منهدم کرد که نیروهای ما تنها ۵۰ متر با این مسجد فاصله داشتند.

منابع آگاه در موصل اعلام کردند: داعش قبل از منفجر کردن مسجد النوری و مناره الحدباء، ۶۰ خانواده موصلی که قصد خروج از موصل قدیم را داشتند، بازداشت و سپس به داخل مسجد برد و مسجد را بر سر انها تخریب و خانواده‌ها را به قتل رساند.

اگر چه هنوز جزئیات بیشتری از انفجار مسجد منتشر نشده است، اما ازدحام منطقه اطراف مسجد در لحظه انفجار که خانه‌هایش بافتی کاملا قدیمی دارد، بدون شک، سبب کشته شدن تعداد زیادی از غیرنظامیان شده است.

به نقل از خبرنگاری که به طور زنده از منطقه نزدیک به مسجد نوری در موصل گزارش می‌داد درباره انفجار این مسجد از سوی تروریست های داعش و تخریب کامل مناره آن اعلام کرد : من از نزدیک مسجد نوری برای شما گزارش می دهم. تاریکی محضی منطقه را فرا گرفته است. صدای تیراندازی و تبادل آتش به گوش می رسد. گروه های تروریستی داعش مسجد النوری را منفجر و مناره آن را منهدم کردند. انفجار بعد از آن رخ داد که نیروهای عراقی توانستند پیشروی گسترده ای داشته باشند و به فاصله ۵۰ متری این مسجد رسیدند.

وی افزود: عناصر داعش در واکنش به پیشروی‌های گسترده نیروهای عراقی در سه محور در منطقه موصل قدیم، به انهدام مناره مسجد جامع نوری مبادرت ورزیدند. شما هم اکنون صدای تیراندازی را می شنوید. منفجر کردن این مسجد نتیجه شکست سخت تروریست‌ها در چند روز گذشته است. داعش بعد از این که سیطره بر بسیار از مناطق راهبردی در منطقه موصل قدیم را از دست داد مسجد النوری را منفجر کرد. داعش در واقع نتوانست این مسجد را حفظ کند و با توجه به این که مسجد النوری نماد خلافت داعش بود از دست دادن آن به مثابه شکست سنگینی برای داعشی ها قلمداد می شود. نیروهای عراقی تلاش زیادی کردند این مسجد را به عنوان یک اثر باستانی و قدیمی متعلق به قرن ۱۱ حفظ کنند.

حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق گفت: داعش با انهدام مسجد جامع شهر موصل به شکست خود اذعان کرد.

سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق اعلام کرد انفجار مسجد جامع نوری دلیل بر اندیشه تروریستی، بیمار و انتقامجویانه داعش است، جنایات این گروه از تمامی مرزها گذشته و فراتر از تصورات است.

اسامه نجیفی رئیس پارلمان پیشین عراق نیز در این باره گفت داعش با این اقدام هویتش را برای تمامی جهانیان معرفی کرد تا ثابت شود جز ویرانگری چیز دیگری نمی داند. این گروه با این جنایت ماموریت سیاه خود را به پایان برده است.

النجیفی افزود شهر موصل یکی از نشانه ها و نمادهای خود را از دست داد.

وی اظهار داشت داعش انتقام شکستش را از نمادها و آثار باستانی گرفت.

شیخ خالد الملا، رئیس جماعت علمای اهل العراق اعلام کرد: انفجار مناره الحدباء و مسجد جامع نوری چهره زشت داعش را نمایان کرد.

شیخ عادل القرعاوی سخنگوی جنبش انصار الله الاوفیا گفت: بعد از موصل و برای نبرد با عناصر گروه تکفیری صهیونیستی داعش به سوی الحویجه و تلعفر حرکت خواهیم کرد و پایان داعش در این منطقه خواهد بود.

حیدر المحمداوی از فرماندهان برجسته نیروهای بسیج مردمی عراق (‌الحشد الشعبی) گفت: داعشی ها هیچ راهی برای فرار از موصل ندارند.

وی افزود: برنامه و هدف گروه تروریستی داعش در شرایط کنونی این است که خسارت های زیادی به منطقه موصل قدیم وارد و افراد زیادی را قربانی کند.

همچنین شبکه تلویزیونی الاخباریه اعلام کرد جعفر الحسینی سخنگوی نظامی گردان های حزب الله عراق در گفتگو با این شبکه اعلام کرد هدف آمریکایی ها حمایت از گروه تکفیری داعش است نه حمایت از ارتش عراق.

وی افزود بیش از یک میلیون نفر در داخل موصل زندگی می کنند و ما برای حفظ جان شهروندان غیر نظامی تلاش می کنیم و به عملیات آزادسازی موصل از لوث تروریست های داعش ادامه می دهیم. ما بر اساس طرح برنامه ریزی شده عمل می کنیم.

سخنگوی نظامی گردان های حزب الله عراق اظهار داشت نیروهای امنیتی در حال پیشروی هستند و موصل در آستانه آزادی کامل قرار دارد و به زودی تروریست های داعش را از بین می بریم.

مدیر رسانه ای یگان نخبه پلیس فدرال عراق گفت همانگونه که پیش بینی می کردیم عناصر داعش به منفجر کردن مسجد النوری و نابودی مناره الحدبا مبادرت ورزیدند.

سروان حسین اظهار داشت: هدف ما آزاد سازی خانواده های در محاصره عناصر داعش در منطقه موصل قدیم است. هنوز ۱۵۰۰ خانوار در این منطقه به سر می برند.

حسین افزود به زودی و ظرف چند روز آینده اعلام می کنیم موصل قدیم از لحاظ امنیتی و نظامی در کنترل نیروهای دولتی قرار دارد.

وی اظهار داشت خانواده های بازداشت آخرین برگه بازی باقیمانده در دست داعش است. داعش مسجد جامع النوری و مناره آن را منفجر کرد.

مدیر رسانه ای یگان نخبه پلیس فدرال عراق خاطرنشان کرد ما طرح هایی را برای ورود به عرصه نبرد و یورش شبانه به موصل قدیم و آزادی تعداد زیادی از خانواده های در محاصره داعش آماده کرده ایم.