داعش بدون اخذ «ویزا» به اردن خواهد آمد

در سه سال گذشته، ۱۲هزار اسلام گرای جهادی از طریق مرز ترکیه و اردن وارد خاک سوریه شده و به عضویت گروه داعش در آمده اند.

به گزارش خبرگزاری دیده بان شیعه ، اخیرا کشورهای عربی واقع در منطقه خاورمیانه در وضعیت فوق العاده به سر می برند. دلیل این امر رشد و گسترش پرشتاب حکومت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش در کشورهای همسایه نظیر عراق و سوریه است. هر لحظه امکان پبشروی این گروه تروریستی از طریق مرزها به کشورهای دیگر وجود دارد. این گروه نه تنها به عبور از مرزها اکتفا نمی کند بلکه به نابودی آن نیز اقدام می کند.

سخنرانی «عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان در رد تروریسم دلیلی بر نگرانی این کشور و مردم آن از داعش است. «عبدالله دوم» پادشاه اردن نیز به نوبه خود از خطر استمرار بحران کنونی عراق در منطقه سخن گفته و خواستار دست یابی به یک راه حل سیاسی با مشارکت همه جانبه اقوام و طوایف عراقی در آن می شود.

عربستان سعودی و اردن بیشترین نگرانی و ترس را از پدیده «خلافت اسلامی» و گسترش نظامی پر شتاب آن ابراز می کنند. جوانان گمراه شده و کم کم به این گروه می پیوندند. این امر نیز دلیل دیگری برای نگرانی کشورهای منطقه از جمله عربستان و اردن است.

این امر اتفاقی نیست که ملک عبدلله، پادشاه عربستان –بی هیچ سابقه قبلی- مرخصی سالانه خود در مغرب را رها کرده و به سرعت به کشور بازگردد و در رأس نشست شورای امنیت ملی عربستان قرار بگیرد. سپس در خطاب به نیروهای نظامی خود اعلام حالت آماده باش کامل نظامی کند و از آنان بخواهد که با قدرت تمام در مرز مشترک این کشور با عراق و اردن به مقابله به گروه داعش بپردازند.

از جمله اتفاقات غیر ناگهانی دیگر این بود که مقامات اردنی چنین دستور مشابهی را به نیروهای نظامی خود بدهند و به مانند عربستان آنان را در مرز مشترک عراق و سوریه مستقر کنند. این تدابیر همزمان با اشغال مناطق نزدیک به گذرگاه مرزی «طریبیل» از سوی مسلحان گروه داعش، اتخاذ شد.

دلیل خطرناک بودن «داعش»، رشد و گسترش پر شتاب این گروه در دو جبهه است. جبهه اول، گسترش آنی این گروه در داخل خاک عرق است. جبهه دوم، اقدام این گروه تروریستی به استخدام جوانان جهان اسلام است تا این گروه با هزینه اندک ثروت چندین میلیارد دولاری به غارت رفته از بانک های عراق را در خزانه خود انباشته کند. علاوه بر این، کمک هواداران داعش در کشورهای حاشیه خلیج فارس منبع دیگر درآمد این گروه تروریستی محسوب می شود. به گونه ای که این گروه را به ثروتمندترین گروه تروریستی دنیا بدل کرده است.

آن چه که سبب تمایز گروه داعش از سایر گروه های جهادی و سلفی می شود، باز بودن آغوش آنان به روی مسلمانان است. داعش خود را گروهی فرا مرزی می داند که به «مرز» و جغرافیا اعتقادی نداشته و آن را نشانه جهل و بت پرستی تلقی می کند.

«ریچارد بَرِت» مدیر سابق سازمان اطلاعات انگلیس موسوم به «ام آی ۶» در گزارشی به مرکز مطالعات

راهبردی «سوفان گروپ» نیویورک اظهار داشت: در سه سال گذشته، ۱۲هزار اسلام گرای جهادی از طریق مرز ترکیه و اردن وارد خاک سوریه شده و به عضویت گروه داعش در آمده اند. این رقم حتی از آمار کسانی که در زمان اشغال ده ساله افغانستان توسط نیروهای شوروی وارد آن شدند، بیشتر است.

در ادامه این گزارش آمده است: این تعداد نیروی جدید از مردم ۸۱کشور بودند که از جمله آنان می توان به سه هزار نفر از تونس، سه هزار نفر از عربستان سعودی و دو هزار تن از کشورهای عضو اتحادیه اروپا اشاره کرد.

دلیل نگرانی کشورهای همجوار عراق و سوریه، آمار و ارقام سر به فلک کشیده داعش، اقدامات وحشیانه و اعدام های میدانی آنان نیست، بلکه نگرانی عمده این کشورها ناشی از تاکتیک های نظامی پیشرفته داعش و سطح جنگندگی بالای اعضای آن است. توسل به خشونت و خونریزی نیز از ابزارهای عامدانه داعش در ایجاد یک جنگ روانی در میان مخالفان خود است که پیشینه استفاده از این پدیده (ایجاد رعب و وحشت) نیز به اوایل دوره «حکومت عباسی» بر می گردد.

بسیاری از ارگان های نظامی عراق، با رسیدن داعش به ۶۰کیلومتری داعش انتظار داشتند این گروه به سمت بغداد پیشروی کند، اما داعش با روی گردانی به سمت مرزهای اردن و سوریه و نزدیکی به مناطق مرزی عربستان در جنوب غربی عراق، باعث غافلگیری مقامات نظامی عراق شد. این اقدام داعش به دلیل وجود افسران بلند پایه سابق ارتش عراق در میان اعضای این گروه تروریستی بود که به عنوان یک نیروی داعشی به هدایت سکان این گروه تروریستی در خاک کشورشان می پردازند.

مقابله با پیشروی های داعش در خاک عراق جز به دو روش اساسی امکان پذیر نیست. اول، اینکه با بر کناری «نوری مالکی» نخست وزیر کشور عراق،

مقدمات لازم برای دستیابی به یک راه حل سیاسی فراگیر در این کشور فراهم شود.

دوم، یاری جویی از نیروهای هوایی آمریکا و استفاده از هواپیماهای سر نشین دار و بدون سر نشین آنان در مقابله با مسلحان داعش است. آسمان عراق هم اکنون پوشیده از این هواپیماها است و گویی که نیروهای عراقی مطلقا از عراق عقب نشینی نکرده اند.

از جمله روش های اردن برای مقابله با «پدیده داعش» متوسل شدن به مراجع و نظریه پردازان سلفی مخالف با خلافت اسلامی داعش است. از جمله این نظریه پردازان می توان به «ابو محمد مقدسی» یکی از اساتید «ابو مصعب زرقاوی» و نیز «شیخ اسامه شحاده» ساحب کتاب «المشکله مع الشیعه» است که با مخالفت با داعش، آن را بزرگترین خطر برای جهان تسنن قلمداد می کند.

هم اکنون رسانه های خصوصی و رسمی اردن توجه ویژه ای به این دسته از مخالفان داعش می کنند و از رویکردهای مخالفت آمیز آنان با داعش به سود خود بهره می برند، تا شاید بدین گونه جوانان کشور خود را از پیوستن به این گروه اسلام گرای افراطی دور نگه دارند.

تنها سؤالی که باقی می ماند این است که تدابیر امنیتی اتخاذ شده مقامات اردن تا چه حد در جلوگیری از نفوذ گروه داعش به این کشور کارآمد خواهد بود؟!

از جمله تدابیر جدید اردن، این است که هیچ عراقی نباید بدون در دست داشتن «ویزا» وارد خاک این کشور شود. اما نکته اینجاست که «داعش» برای ورود به اردن یا هر کشور دیگری به «ویزا» نیازی نخواهد داشت. چرا که این گروه بدون به رسمیت شناختن مرزها، به آسانی به اشغال گذرگاه های مرزی کشور مورد نظر اقدام کرده و مرزها را از میان خواهد داشت