لغو قانون ازدواج متجاوز با قربانی در اردن

دولت اردن قانونی جنجالی را لغو کرده که براساس آن متجاوزان به عنف در صورت ازدواج با قربانی، از مجازات عفو می‌شوند.

بسیاری از فعالان حقوق بشر، روشنفکران، روزنامه‌نگاران، وکلا، مسلمانان و مسیحیان برای حذف این قانون از قانون مجازات اردن، فعالیت کرده بودند.

حامیان این قانون اما می‌گویند این اقدام برای حفظ کرامت قربانیان تجاوز است.

براساس ماده ۳۰۸ قانون مجازات اردن، هر متجاوز به عنفی که با قربانی خود ازدواج کند و مدت ۵ سال با او زندگی کند،از پیگرد قانونی جرم خود معاف می‌شود.

براساس قوانین اردن مقاربت جنسی با دختری که بین سن ۱۵ تا ۱۸ سال باشد تجاوز محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دولتی اردن (پترا)، اصلاحیه این قانون با هدف اجرای قانون در کشور صورت گرفته است تا بر اساس آن هرکسی که مرتکب جرمی می‌شود، مجازات قانونی اجرا شود.

خیرا معترضان به قانون فعلی لبنان که متجاوزان جنسی را در صورت ازدواج با قربانی مجازات نمی‌کند، با آویختن لباس‌های عروس از نخل‌های کنار ساحل بیروت، خواستار برچیدن این قانون شدند.

در این حرکت اعتراضی حدود ۳۰ لباس عروس د محل پیاده روی کنار ساحل در بیروت آویخته شد تا نظر رهگذاران در این منطقه پر رفت و آمد را به خود جلب کند.

در ماه نوامبر سال گذشته میلادی نیز برخی از نمایندگان پارلمان ترکیه در بحث تصویب مجموعه‌ای از قوانین از ماده قانون مشابه‌ای حمایت کرده بودند. اما این ماده قانون پس از اختلاف نظرها و مخالفت بسیار در مجموعه قوانین مورد بحث نمایندگان پارلمان ترکیه، منظور نشد.