جبهه جدیدی برای مقابله با داعش

فرماندهی عملیات مشترک عراق در موصل، روز پنج‌شنبه ۴ آوریل / ۱۴ اردیبهشت، در بیانیه‌ای اعلام کرد: نیروهای ارتش، وزارت کشور و پلیس عراق، برای نفوذ به بخش شمالی شهر موصل، عملیات مشترکی را ناحیه غربی این شهر، آغاز کردند.

بر پایه این بیانیه، واحدهایی از لشکر نهم نیروی زمینی و نیروی واکنش سریع پلیس در حال پیشروی به سوی محله‌های مُشیرفه، کنیسه و هَمَرات هستند.

عملیات آزادی سازی موصل با مشارکت ۴۵ هزار نیروی عراقی و پشتیبانی هوایی ائتلاف مقابله با داعش به رهبری ایالات متحده آمریکا از روز ۱۷ اکتبر سال گذشته آغاز شد. به گفته ارتش عراق از زمان آغاز عملیات آزادسازی موصل تاکنون حدود ۷۰ درصد از مساحت این شهر از نیروهای داعش بازپس گرفته شده است.

عملیات جدید برای بازپس‌گیری مناطق زیر کنترل داعش در موصل پس از یک وقفه موقت از سر گرفته شد. هنوز شمار زیادی از شبه‌نظامیان داعش مناطق اطراف بخش قدیمی شهر را در کنترل دارند.

محله‌هایی که هدف عملیات جدید مشترک هستند، شامل بخش قدیمی شهر و مسجدی است که ابوبکر بغدادی در سال ۲۰۱۴ از آن مکان اعلام خلافت نمود. داعش که بخش‌های بزرگی از غرب و شمال عراق را به تصرف درآورده بود، موصل را به پایگاه اصلی خود در عراق تبدیل کرد.

برپایه این بیانیه، از زمان آغاز عملیات جدید مشترک، نیروهای عراقی موفق به آزادسازی روستای حسونه در نزدیکی کابل و کارخانه تولید گاز نینوا شدند.

شهر موصل، در نیمه تابستان سال ۲۰۱۴، هدف حمله شبه‌نظامیان داعش قرار گرفت. نیروهای دولتی عراق، پس از غافلگیری از پیش‌روی سریع نیروهای داعش، کنترل موصل را به داعش واگذار کرده و از این شهر گریختند.