تجمع اعتراضی علیه گسترش پدیده قتل و خشونت علیه زنان

ده ها تن از فعالان و دانشگاهیان در مقابل دادگاه عالی سلیمانیه در کردستان عراق تجمعی اعتراض آمیز ترتیب دادند و خواستار مهار پدیده رو به گسترش قتل و خشونت علیه زنان در کردستان عراق شدند.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان شیعه؛در این تجمع که زنان از صنوف مختلف و همچنین جمعی از نمایندگان پارلمان محلی کردستان عراق – که از یک سال پیش توسط مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق تعطیل شده- شرکت داشتند، زنان کرد، مقام های رسمی را مسئول جنایات روبه گسترش علیه زنان و قتل آنان دانستند.

آلا کمال هماهنگ کننده یک انجمن حمایت از زنان در کردستان عراق، در حاشیه این تظاهرات به خبرنگاران گفت، قتل و جنایت علیه زنان در این منطقه ، به بهانه های مختلف تشدید شده است.

وی با ابراز نگرانی از گسترش قابل توجه قتل زنان درکردستان عراق، تاکید کرد که این موضوع بطور مستقیم بر جامعه و کانون خانواده در این منطقه اثر می گذارد.

کمال گفت که مسئولان اقلیم کردستان عراق باید مسئولیت این پدیده و سایر جرائم علیه زنان کرد را بپذیرند و برای پایان دادن به خشونت علیه زنان و مهار قتل زنان در کردستان عراق مداخله کنند. 

این فعال حقوق زنان همچنین بر ضرورت حفظ استقلال دادگاه ها و نیز عدم ورود احزاب سیاسی در روند تحقیقات پیرامون پرونده های قتل زنان ، تاکید کرد. 

وی اطمینان داد که فشارها به دستگاه های مسئول برای پایان دادن به پدیده شوم جنایت علیه زنان از سوی سازمان های مردم نهاد ادامه خواهد یافت.

برخی انجمن ها و سازمان های مردم نهاد اخیرا از وجود گسترده و غیر قانون سلاح در سطح جامعه کردی در شمال عراق ابراز نگرانی کرده و اعلام کرده بودند که این پدیده امنیت خانواده ها را به خطر انداخته است.

فعالان اجتماعی در کردستان عراق طی دو سال گذشته بارها نسبت به قاچاق و خرید و فروش سلاح در کردستان عراق و وجود بازارهای خرید و فروش سلاح گرم ، ابراز نگرانی کرده بودند.

برخی فعالان سیاسی نیز سیاست های مسعود بارزانی در مدیریت منطقه کردستان عراق را بخاطر تعطیلی پارلمان مورد توجه قرار می دهند. وی اوایل سال گذشته میلادی به دنبال اختلافات شدید سیاسی با حزب تغییر به رهبری نوشیروان مصطفی، پارلمان محلی را تعطیل کرد و اجازه ورود یوسف محمد رئیس پارلمان محلی به محل کارش در اربیل را نداد.

از آن هنگام منطقه کردستان عراق که از نظر قضایی از دولت مرکزی تبعیت نمی کند، در خلاء قانونگذاری بسر می برد.