عکاسی و فیلمبرداری از مسجدالنبی(ص) و کعبه ممنوع اعلام شد

پایگاه خبری اسلام هشتک عربستان سعودی گزارش داد که از این پس عکاسی و فیلم برداری از اماکن مقدسه خانه کعبه در مکه مکرمه و مسجد النبی(ص) در مدینه منوره تحت هر شرایطی برای همگان ممنوع است.

اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه عربستان اعلام کرد از این پس هیچ یک از مسافران و زائران حج تمتع و عمره مفرده از کشورهای مختلف و مسافران به این دو شهر مکه مکرمه و مدینه منوره حق ندارند از این دو مکان مقدس مسلمین و حتی مسجد های اطراف آنها عکس و یا فیلم بگیرد.
این اداره، بروز مزاحمت برای زائران حج تمتع و عمره مفرده را از علت صدور این حکم ممنوعیت تصویربرداری اعلام و تاکید کرد هیچ کس، حتی نمایندگان رسانه ها هم حق فلیمبرداری و عکاسی را ندارند و در صورت مشاهده این اقدام با متخلفین برخورد قانونی می شود.
براساس این گزارش، این اداره همچنین با ارسال یادداشتی دیپلماتیک به همه نمایندگان خارجی مجاز حاضر در عربستان، آنها را از اعمال چنین ممنوعیتی با خبر کرد.
مقام های سعودی اعلام کردند این ممنوعیت در چارچوب حفاظت و نگهداری از این اماکن مقدس و همچنین حفظ آرامش زائران حین انجام اعمال حج و عبادت وضع شده است.
در واقع این تصمیم از سوی مقام های سعودی پس از آن اتخاذ شد که چندی پیش یک یهودی از سرزمین های اشغالی مبادرت به گرفتن عکس سلفی از مسجد النبی (ص) کرده بود و تصاویر فوق را در شبکه های اجتماعی منتشر کرد.
با وجود اینکه تاکنون طی سال های اخیر زائران تصاویر بسیاری از این اماکن مقدس در شبکه های اجتماعی منتشر کردند، منتقدان معتقدند چنین اقداماتی بیشتر مناسب تورهای گردشگری است و با ماهیت زیارت و عبادت در این اماکن منافات دارد.
پایگاه خبری اکسپرس تیبریون پاکستان نیز امروز اعلام کرد که بر اساس اطلاعیه ای که دولت عربستان منتشر کرد هرگونه دوربین و تجهیزات تصویر برداری در ورودی های این اماکن مقدسه توقیف می شود و در صورت مشاهده هرگونه تخلف، ماموران امنیتی وظیفه دارند دوربین فرد متخلف را ضبط کنند.
گزارش ها از کشورهای مختلف و حتی مکه مکرمه و مدینه منورحاکی است که زائران مسلمان از وضع چنین ممنوعیتی ابراز ناراحتی کرده و گفتند این تصاویر تنها یادگاری هایی از سفر به اماکن مقدسی است که شاید هر کس فقط یک بار در طول عمر خود آن را تجربه کند.
آنها معتقدند که بهتر بود مقام های سعودی به جای اعمال ممنوعیت کامل، عکاسی و فیلمبرداری را در برخی نقاط مشخص ممنوع می کردند.
ممنوعیت تصویربرداری از این دو مکان مقدس مسلمین درحالی صورت می گیرد که شبکه تلویزیونی بی بی سی انگلیسی در توجیه اقدام ‘بن زایون’ یهودی روسی الاصل ساکن تل آویو اعلام کرد که او معمولا عادت دارد تصاویری را از همه نقاط دنیا مذهبی از جمله از ایران تا اردن در صفحه فیس بوک خود بگذارد.
در حالی که او در کنار عکس خود در صفحه فیس بوک نوشته بود که ‘مردم عربستان سعودی و ملت یهود در کنار هم ایستاده اند’ و ‘صلح در خاورمیانه با احترام و عشق با یکدیگر میسر است’.
روزنامه صباح ترکیه نیز اعلام کرد که اقدام این شهروند اسرائیلی برای گرفتن سلفی از مسجد النبی در حالی صورت گرفته است که ورود غیر مسلمان به این دو شهر کاملا ممنوع است.
البته اگرچه قرن هاست که از فضای بیرونی خانه خدا اعم از پرده و ویژگیهای خاص آن صحبت می شود، اما فضای داخلی آن همچنان از دیده ها مخفی مانده، به طوری که عکاسی و تصویربرداری از درون خانه خدا عاملی برای لطمه زدن به قداست و ارزش آن قلمداد و غیر مجاز اعلام شده است.
بنابراین، کعبه از جمله اماکنی است که به علت قداستی که دارد، امکان تصویربرداری از داخل آن تاکنون وجود نداشته و در واقع عدم تصویربرداری و عکس انداختن از داخل کعبه به قداست و احترام به خانه خدا باز می گردد که از ورود سیستم تصویربرداری ممانعت به عمل می آورند.
اما تصمیم جدید دولت عربستان، گستره این حریم را وسیعتر کرده و حتی تصویر برداری از خارج این امکان مقدس و مسجد های اطراف آن را نیز ممنون اعلام کرد.
البته کتاب هایی در این راستا نوشته شده و به عکس برداری و تصویربرداری از خانه خدا اشاره کرده اند، اما به طور کلی همه اینها به قداست و ممانعت از کشف عظمت خانه خدا باز می گردد تا همچنان اسرار کعبه پوشیده بماند. چرا که برخی معتقدند که این عکس ها احترام به خانه خدا را از بین می برد.
البته ریاست خانه خدا نیز اجازه تصویربرداری و عکس گرفتن از خانه خدا را نمی دهد. این موضوع اگر چه نه از نظر شرعی و نه دینی مانعی ندارد، اما اعتقاد به حفظ ارزش و قداست خانه خدا هر گونه تصویربرداری از آن را غیر مجاز اعلام کرده است.
البته تا پیش از این روزنامه ها، خبرگزاری ها و رسانه های گروهی وظیفه داشتند تا حجاج را آگاه کنند و با نصب پوستر و توزیع بروشورهایی در اماکن اسکان زائران، آنها را نسبت به این امر باخبر سازند تا موجب مزاحمت و تشویش خاطر آنها نشود.