ترامپ به دو قرن سنت برگزاری مراسم افطار

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا بعد از حدود دو قرن از سنت افطار دهی در ماه مبارک رمضان، به شخصیت های مسلمان کشور، از امسال این سنت دیرینه را برانداخت و در پایان این ماه صرفا به تبریک عید فطر اکتفا کرد.
به گزارش شفقنا به نقل از ایندیپندنت، مراسم افطار دهی ماه مبارک رمضان مسلمانان که از سال ۱۸۰۵ میلادی به عنوان رسم دیرینه فرهنگی در این کشور برای پاسداشت تنوع فرهنگی و دینی درآمریکا رعایت می شد، از امسال و در نخستین سال ریاست جمهوری دونالد ترامپ، برگزار نشد.
براساس این گزارش، این مراسم اسلامی هر سال به گونه ای در کاخ سفید توسط وزارت خارجه آمریکا برگزار می شد که شخصیت های برجسته مقیم و مامور از جمله اعضای کنگره، رهبران انجمن ها و جوامع مسلمان، دیپلمات های کشورهای مسلمان در آمریکا و مقام های بلندپایه این کشور در آن شرکت می کردند، اما این سنت حسنه امسال به رغم پایان یافتن ماه مبارک رمضان توسط دولت آمریکا اجرایی نشد.
نخستین افطار به مسلمانان آمریکا در سال ۱۸۰۵ توسط توماس جفرسون رییس جمهور وقت آمریکا به افتخار سیدی سلمیان ملیملی، سفیر وقت تونس که غربی ها آنها را بربر می شناختند، برگزار شد، تنها رییس جمهور آمریکا که به گواه تاریخ بیش از همه به آزادی های دینی اهمیت می داد.
از سال ۱۹۹۹ تا کنون به جز چند مورد استثنایی، همه وزیران خارجه آمریکا، اعم از حزب دمکرات و چه جمهوریخواه، میزبان یک وعده افطار در روزهای عادی ماه رمضان یا مراسم عید فطر بوده اند.
این سنت در سال ۱۹۹۶ (۱۳۷۷) نیز توسط هیلاری کلینتون، بانوی اول وقت آمریکا با دعوت از ۱۵۰ میهمان مسلمان در کاخ سفید برگزار شد.
حتی دولت تندروی جرج دبلیو بوش، نیز در بحبوحه حوادث ۱۱ سپتامبر هرسال این سنت را حفظ کرد و معتقد بود که ‘جنگ آمریکا نه با اسلام بلکه با تروریسم است، پس افطار نماد خیرخواهی و وحدت آمریکا است’.
این درحالی است که دولت ترامپ، امسال فقط با صدور یک پیام ‘رمضان مبارک’ در ابتدای این ماه مبارک و صدور یک پیام کوتاه ‘عید مبارک’ برای پایان این مناسبت مبارک (عید فطر) به مسلمانان آمریکا بسنده کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، اگرچه در گذشته کاخ سفید عید فطر را به نشانه پایان ماه رمضان، با ضیافت شامی جشن می‌گرفت، اما امسال دولت آمریکا به علت کنار گذاشتن هرگونه جشنی به مناسبت عید فطر حتی هدف انتقادات زیادی نیز قرار گرفته است.
چرا که رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، درخواست‌های دستگاه‌های تحت امر خود را برای برگزاری چنین رویدادی رد کرده است.
رییس جمهور آمریکا اواخر وقت دیروز/شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: ‘به نام مردم آمریکا، ملانیا و من تبریکات صمیمانه خود را به مسلمانانی که عید فطر را جشن می‌گیرند، ابلاغ می‌کنیم’.
این بیانیه افزود: ‘مسلمانان آمریکا با پیوستن به همکیشان خود در سراسر جهان در ماه مبارک رمضان بر امور اعتقادی و خیر متمرکز شدند’.
در این بیانیه آمده است: ‘امروز مسلمانان عید فطر را در حالی با اعضای خانواده و دوستان خود جشن می گیرند که به همسایه های خود یاری می رسانند و لقمه نان خود را با همه اقشار مردم تقسیم می کنند، به گونه ای که یاد آور اهمیت عطوفت، مهربانی و خیرخواهی است’.
ترامپ در پایان این بیانیه گفت: ‘آمریکا به همراه مسلمانان جهان تعهدات خود برای حرمت گذاری به این ارزش ها را تجدید می کند و می گوید ‘عیدتان مبارک!’.
البته، تیلرسون در ابتدای ماه مبارک رمضان (۶ خرداد) با شکستن این سنت، درخواست اداره امور مذهبی و جهانی این وزارتخانه را برای میزبانی مراسم روز عید فطر از همان زمان رد کرده بود.
وی در توجیه این اقدام، گفته بود که وزارت خارجه آمریکا امسال قصد ندارد برنامه ویژه ای برای بزرگداشت ماه رمضان برگزار کند.
این درحالی است که مقامات کاخ سفید که هرسال زمان زیادی را صرف برگزاری هرچه باشکوه تر این مراسم صرف می کردند، در سال ۲۰۱۷ راه متفاوتی از قبل را در پیش گرفتند.
ایندیپندنت در پایان آورده است که ترامپ طی مبارزات انتخاباتی خود به دلیل لفاظی‌های خصمانه علیه مسلمانان هدف انتقادات شدیدی قرار گرفته بود.
براساس این گزارش، وی در آن ایام طی سخنانی، نظارت بر مساجد را در آمریکا خواستار شده و وعده داده بود ورود مسلمانان را به این کشور ممنوع کند.