خشونت‌های قومی هزاران مسلمان را در میانمار آواره کرد

درگیری اقلیت مسلمان میانمار با نیروهای امنیتی ابعاد وسیعی یافته است. دولت از دو روز پیش ۴۰۰۰ غیرمسلمان را به مناطق امن منتقل کرده و ۲۰۰۰ مسلمان به بنگلادش گریخته‌اند. آنگ سان سوچی در برابر آزمونی بزرگ قرار گرفته است.

درگیری میان اقلیت مسلمان روهینگیا با نیروهای امنیتی میانمار در این کشورِ عمدتا بودایی‌نشین ابعاد گسترده‌ای یافته است. این تنش‌ها که انگیزه‌های قومی دارند، در شمال غربی میانمار (برمه سابق) باعث آواره شدن مردم و گریختن آنان از مناطق ناآرام می‌شوند.

در حالی که دولت میانمار به گفته‌ی خود از جمعه گذشته (۲۵ اوت/ ۳ شهریور) چهار هزار غیرمسلمان را به مکان‌های امن منتقل کرده، شمار زیادی از وابستگان اقلیت مسلمان روهینگیا از مرز زمینی به بنگلادش گریخته‌اند.

تمام “راخین”، به گفته ساکنان این منطقه، در چند روز گذشته شاهد درگیری‌های خشونت‌آمیز میان ارتش و صدها شورشی مسلمان بوده که در جریان آن ۹۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

ابعاد درگیری‌ها نشان‌دهنده شدت‌گیری بیش از پیش مناقشه میان نیروهای امنیتی و اقلیت روهینگیا در این کشور آسیای جنوب شرقی است.

“جنایت علیه بشریت”

از زمان آغاز حملات شورشیان روهینگیا در ماه اکتبر سال گذشته میلادی (۲۰۱۶) که عملیات وسیع ارتش میانمار را در پی داشت، مناطق ناآرام همواره شاهد درگیری‌های خشونت‌بار بوده‌اند. طبق برآورد سازمان ملل متحد، سربازان میانمار در جریان عملیات خود در پاییز سال گذشته احتمالا مرتکب “جنایت علیه بشریت” شده‌اند.

دولت خانم آنگ سان سوچی، دارنده جایزه نوبل صلح، حملات خشونت‌آمیز اخیر اقلیت مسلمان این کشور را محکوم کرده است. در جریان این خشونت‌ها، افراد مسلح روهینگیا با چماق، سلاح گرم و بمب‌های دست‌ساز به پاسگاه‌های پلیس و یک پادگان حمله کرده بودند.

بیش از یک میلیون روهینگیا از گرفتن حق تابعیت میانمار محروم‌اند و از سوی دولت مرکزی به رسمیت شناخته نمی‌شوند. در چنین وضعی، چگونگی برخورد با اعضای این اقلیت قومی مذهبی، بزرگترین چالش سیاسی خانم سوچی محسوب می‌شود. رئیس دولت میانمار متهم است که برای احقاق حقوق این اقلیت تلاشی نکرده و بدین‌ترتیب عملا از عملیات انتقام‌جویانه ارتش حمایت کرده است.

فرار حدود ۹۰ هزار مسلمان به بنگلادش

وین میات آیه، وزیر امور اجتماعی میانمار، گفته است که حدود ۴ هزار تن از “اقوام ساکن روستاها” به مکان‌هایی امن در معابد بودایی، ساختمان‌های دولتی و پاسگاه‌های پلیس منتقل شده و مواد غذایی نیز در اختیارشان گذاشته شده است. او اما در این مورد که چگونه به اقلیت روهینگیا کمک شده، سخنی نگفته است.

بنگلادش رسما پناهجو نمی‌پذیرد. با وجود این، اخیرا شمار زیادی از مسلمانان میانمار توانسته‌اند از مرز بگذرند و خود را به بنگلادش برسانند. حدود ۴۰۰ هزار مسلمان متعلق به اقلیت روهینگیا در بنگلادش زندگی می‌کنند و تنها از اکتبر گذشته تا کنون ۸۷ هزار تن از آنان خود را به این کشور عمدتا مسلمان‌نشینِ همسایه‌ی میانمار رساند‌ه‌اند. به برآورد خود نمایندگان اقلیت روهینگیا، از دو روز پیش تاکنون نیز حدود ۲ هزار مسلمان دیگر به بنگلادش گریخته‌اند.