فاجعه حمله شیمیایی خان شیخون

حمله شیمیایی به شهری در حوالی ادلب بیش از صد نفر را به کام مرگی دردناک کشانده است. انگشت‌ها رژیم بشار اسد را نشانه گرفته‌اند، اما رژیم سوریه مخالفان “تروریست” خود را عامل حمله می‌داند.

در ابتدای جلسه اضطراری شورای امنیت چهارشنبه ۱۵ فروردین (چهارم آوریل) ، کیم وون سو، مدیر دفتر خلع سلاح سازمان ملل متحد گفت: در صورتی که تایید شود تلفات این حمله ناشی از کاربرد اسلحه شیمیایی و مسئول آن نیز ارتش سوریه بوده، حمله شیمیایی خان شیخون پرتلفات‌ترین حمله شیمیایی در جنگ داخلی سوریه طی حدود چهار سال گذشته ثبت خواهد شد.
در این جلسه سفیر آمریکا در سازمان ملل به شدت مسکو را به علت حمایت از دولت بشار اسد مورد انتقاد قرار داد، الا اینکه مقام‌های کرملین مدعی شدند این مخالفان اسد بوده‌اند که از روی زمین و با استفاده از سلاح‌های شیمیایی این حمله را در خان شیخون ترتیب داده‌اند.
در همین رابطه بنیاد جهانى ایت الله شیرازى و سازمان نفی خشونت  (مسلمان آزاده) طى پیامهاى هاى جداگانه اى از شوراى امنیت خواسته اند تحقیق مفصلى در این زمینه بشود، ومقصر هرکه هست معرفى وبازخواست شود.

 

در این میان کارشناسان با بررسی عکس‌ها و فیلم‌های خبری و همچنین بر پایه‌ی گزارش‌های پزشکان و بهیاران تأیید کرده‌اند که در حمله به خان شیخون قربانیان بر اثر گازهای سمی جان خود را از دست داده‌اند. سازمان بهداشت جهانی نیز احتمال قوی می‌دهد که حمله شیمیایی صورت گرفته است.