سازمان ملل: امکان دارد آن سانگ سوچی به اتهام نسل کشی محاکمه شود

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل می گوید آنگ سان سوچی، رهبر دولت میانمار مجوز سرکوب مسلمانان روهینگیا را صادر کرده است. کمیسر عالی حقوق بشر در گفتگو با خبرگزاری بی‌بی سی اعلام کرده است که اغلب در نسل کشی‌هایی از این دست بالاترین مقامات یک کشور تصمیم می گیرند و خانم سوچی رهبر میانمار است.

آنگ سان سوچی از پاسخ به اتهامات زید بن رعد حسین، این مقام عالی رتبه سازمان ملل، تاکنون واکنشی به این سخنان نشان نداده است. اکتبر گذشته، کمیساریای عالی سازمان ملل اعلام کرده بود که کشتار مسلمانان روهینگیا و سوزاندن خانه‌هایشان یک اقدام سیستماتیک و برنامه‌ریزی‌شده از سوی ارتش میانمار بوده است.

به گفته سازمان ملل حملات خونین به اقلیت روهینگیا، سیستماتیک، برنامه‌ریزی شده و هماهنگ است و قصد آنها هم کاملا روشن است: «اقلیت روهینگیا باید از میانمار رانده و جلوی بازگشت آنها هم گرفته شود.»

هفته گذشته نماینده کمیساریایی عالی حقوق بشر سازمان ملل در جمع نمایندگان کشورهای عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل گفته بود که نحوه برخورد نیروهای امنیتی میانمار و افراد وابسته به آنان با مسلمانان روهینگیا با تعریف «پاکسازی قومی» انطباق دارد.

بنا به تعاریف مندرج در سازمان ملل نابودی یک گروه ملی، قومی، نژادی یا مذهبی ساکن در یک محل و یا منطقه و یا یک کشور مصداق بارز نسل کشی است. کنوانسیون‌های سازمان ملل کشورهای عضو را ملزم کرده است تا در صورت بروز نسل‌کشی، فورا با آن مقابله کنند و مسئولان چنین اقدامی را محاکمه و مجازات کنند. طبق گفته نماینده کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، دولت میانمار نه تنها این واکنش را نشان نداده بلکه شواهد و قرائن حاکی از آن است که دولت این کشور مستقیما در سرکوب اقلیت مسلمان نقش دارد.

بیشتر از ۶۰۰ هزار نفر از مسلمانان روهینگیا پس از سرکوب‌های شدید نظامی، کشتار وسیع و سوزاندن خانه ها خود توسط نیروهای نظامی میانمار در تابستان گذشته به بنگلادش و هند مهاجرت کردند که دولت ملی گرای هند از پذیرش بیش از ۴۰ هزار مهاجر مسلمان به این کشور سرباززد و تنها بنگلادش، در مقام کشور همسایه از این مسلمانان میزبانی کرد.

اقلیت روهینگیا مقیم در بنگلادش شرایط بسیار بدی در اردوگاههای مرزی دارند. دولت میانمار پس از فشارهای جهانی با دولت بنگلادش به توافق رسید تا شرایط بازگشت مسلمانان روهینگیا به ایالت راخین میانمار را فراهم کند اما به گفته سازمان ملل در حالی که دولت این کشور حتی حاضر نیست هویت این مسلمانان را برسمیت بشناسد بازگشت این پناهجویان ناامن و خطرناک خواهد بود. بعلاوه اینکه بسیاری از پناهجویان بدلیل فشارها و سرکوب‌های طولانی مدت قصد بازگشت به میانمار را ندارند.

مسلمانان روهینگیا در ایالت راخین میانمار سالها است که مورد شدیدترین سرکوبهای اکثریت بودایی این کشور قراردارند اما حملات سیستماتیک و برنامه ریزی شده از ماه اوت گذشته آغاز شد. به نحوی که در کمتر از یک هفته بیشتر از سیصدهزار مسلمان روهینگیا به کشورهای همسایه مهاجرت کردند.