سازمان جهانی دیدبان حقوق شیعیان: اقدام های خشن دولتی در قبال شیعیان الجزایر محکوم است

در پی برخورد تند و خشن مسئولان حکومتی الجزایر با شهروندان شیعه ی الجزایری که از مراسم اربعین مقدس حسینی به کشورشان باز می گشتند، سازمان جهانی دیدبان حقوق شیعیان با صدور بیانیه ای رفتار نکوهیده ی حکومتیان با زائران شیعی الجزایر را به شدت محکوم کرد.

سازمان جهانی دیدبان حقوق شیعیان اطلاع یافته است که کاروان زائران شیعه ی الجزایری که از زیارت مقدس اربعین حسینی به کشور خود باز می گشتند، پس از فرود آمدن در فرودگاه پایتخت الجزایر، بدون هیچ مقدمه و پس از بازرسی های تحقیرآمیز و تحریک کننده و همین طور قبل از تحقیقات امنیتیِ اولیه و البته غیر قانونی، بازداشت شدند.

از نظر این سازمان رفتارهای مأموران دولتی از کینه و نفرت مذهبی بر ضد شهروندان شیعی الجزایر پرده بر می دارد؛ اقدامی که در پس آن مروّجان اندیشه ی تحجر مذهبی و رهبران تعصب و تکفیر قرار دارند.

یادآوری می شود که شهروندان شیعه مذهب الجزایری اقدامی که قانون شکنی و نادیده گرفتن حق دیگران باشد، مرتکب نشده اند و تنها به ایفای حقوق قانونی و دینی خود پرداخته اند که قانون اساسی الجزایر و قوانین جهانی حقوق بشر آن را به رسمیت شناخته و می شناسند. از این رو مجریان این رفتار، حقوق شهروندی را زیر پا نهاده و آزادی عبادت و اعتقاد را از شهروندان شیعه مذهب سلب کرده اند.

در پایان بیانیه آمده است: سازمان جهانی دیدبان حقوق شیعیان از دولت الجزایر می خواهد اعتبار و حیثیت قانونی و معنویِ زائران شیعی را به آنان بازگرداند و از تکرار چنین رفتاری خودداری کند، چراکه این قبیل تعامل و رفتارها به فتنه و کینه ورزی دامن می زند، ضمن اینکه از نظر منطقه ای و جهانی در چارچوب اقدامات استبدادی و سرکوبگرانه ی مجرمانه قرار دارد.