ریشه دواندن افکار تروریستی در بین جوانان سعودی

رای الیوم، بر اساس یک تحقیق روزنامه روسی، مجموعه شرایط و تحولات موجود در عربستان از جمله جنگ در یمن، ریشه دواندن تفکرات افراطی در بین جوانان سعودی و نیز تنش و ناآرامی در مناطق شیعه نشین، این کشور را به سمت روزهای سخت و تهدید آمیز سوق می دهد.

به عبارت دیگر مجموعه رخدادهای اخیر در عربستان از جمله اخبار مربوط به تلاش برای ترور ولیعهد و شدت یافتن بی ثباتی در بزرگترین کشور نفت خیز عرب و نیز مشکلات پیچیده ناشی از آن حاکی از این است که عربستان سخت ترین روزهای تاریخ خود را پیش رو دار.د

چرا اوضاع عربستان پیچیده تر می‌شود؟

در این خصوص باید در نظر داشت که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و حتی سراسر عربستان خود را برای دوره سختی از ناارامی های داخلی آماده می کنند زیرا علاوه بر عوامل بالا دست کم سه دلیل دیگر وجود دارد که موجب می شود روند امور پیچیده تر شود که عبارتند از:

اول: جنگ جاری در یمن

دوم: تهدید بن سلمان علیه داعش

سوم: تنش های روزافزون در منطقه الشرقیه که بیشتر ساکنان آن را شیعیان تشکیل می دهند.

تحقیق روزنامه روسی در مورد مشکلات و تهیدهای عربستان

در تحقیقی که «دمیتری نیرسیس اف» کارشناس روسی در روزنامه «پراوادا» منتشر کرده، آمده است در واقع هیچ گزارش ویژه ایی در مورد تلاش برای ترور ولیعهد وجود ندارد به جز گزارش مربوط به تلاش در شهر جده که پایتخت اقتصادی عربستان به شمار می آید و بر اساس آن گفته شد این اقدام از سوی یکی از امیران سعودی طراحی شده بود که وی دستگیر شد حال آنکه این خبر از سوی مراجع رسمی عربستان رد یا تایید نشد.

خشم عشایر رقیب خاندان حاکم از ولیعهد سعودی

تردیدی نیست که بسیاری از افراد خاندان حاکم سعودی به دنبال رهایی از ولیعهد جوان هستند؛ ولیعهدی که صعود سریع او به راس قدرت به او امکان سلطه بی چون و چرا بر اقتصاد و ارتش عربستان را داد که البته این قدرت با حمایت پدرش حاصل شد حال آنکه او ۳۰ سال بیشتر ندارد و همین موجب خشم عشایر خاندان های رقیب شده است.

علاوه بر این شنیده می شود چه بسا بن سلمان در ماههای آینده بر تخت سلطنت تکیه بزند در حالی که پدرش در تعطیلات در مغرب به سر می برد و قدرت را به دست ولیعهد سپرده است و شاید در بازگشت از این سفر از پادشاهی به نفع پسرش کنار برود.

قوت گرفتن احتمال بی ثباتی در عربستان

در ابتدا جنگ یمن اولین ازمون بن سلمان به شمار می آمد زیرا او وزیر دفاع بود و مشکل این است که این جنگ تا این لحظه به هیچ وجه موفقتی نداشته است و باید در نظر داشت که طولانی شدن این جنگ برای ولیعهد دستاوردی ندارد حال آنکه شاهزاده جوان نیازمند پیروزی در جنگ است.

نکته مهم اینکه چنانچه این جنگ موفقیتی برای عربستان به دنبال نداشته باشد، چه بسا همین ناکامی به عاملی از مجموعه عوامل موثر در بی ثباتی عربستان تبدیل شود.

بزرگترین خطر برای عربستان چیست؟

به عقیده این کارشناس روس، خطرناک ترین تهدید برای عربستان جوانان افراطی سعودی هستند که این حاصل سیاست های اشتباه عربستان مبنی بر حمایت از گروههای اسلام گرای افراطی در سراسر جهان اسلام است زیرا بر کسی پوشیده نیست که القاعده و بسیاری از سازمان های مرتبط با آن تحت حمایت کامل عشایر عربستان هستند.

به گفته او نارضایتی و خشم عربستان از قطر نمونه ای از نفاق است زیرا هردو کشور تا چندی پیش در حمایت از گروههای افراطی با هم همبستگی داشتند.

تروریست‌های دست پرورده عربستان تهدیدی علیه ریاض

نرسیس اف یادآور شد، داعش با حمایت مالی عربستان رشد کرد و اکنون به تهدیدی برای ریاض تبدیل شده است تا جایی که عربستان از تصمیم خود برای مبارزه با تروریسم و افراط گرایی خبر داده است حال آنکه تروریسم و تندروی در افکار جوانان سعودی ریشه دوانده است.

احساس ناامنی بن سلمان در برابر میلیون‌ها جوان حامی تروریست

در این میان برخی نظرسنجی ها در این خصوص نشان داد، بسیاری از سعودی ها به ویژه نسل جوان این کشور حامی گروههای اسلامگرای افراطی مسلح و پیش از همه داعش هستند تا جایی که  اقدامات اعضای این گروه را تایید و حمایت می کنند در نتیجه در این شرایط شکی نیست که ولیعهد سعودی نمی تواند در رویارویی با میلیون ها جوان که با تروریست ها اعلام همبستگی کرده اند، احساس امنیت کند.

به عقیده این کارشناس روس از سوی دیگر تهدید ثابت و دائمی برای نظام حاکم سعودی منطقه ناآرام الشرقیه است که بیشتر جمعیت آن را شیعیان تشکیل می دهند.

در این شرایط می توان گفت که عربستان هیچ امیدی به کاهش تنش ها در شرق کشور ندارد با ین حال شرایط کنونی حاکی از شدت یافتن اختلاف با قطر و رویارویی با ایران است و باید در نظر داشت که مهم تر از همه این مسائل این است که در عربستان هیچ کس نیست که بتوان به او اعتماد و تکیه کرد و به متحد راهبردی آن یعنی آمریکا نیز برای حمایت از خاندان حاکم و تضمین ثبات کشور اعتمادی نیست.