مسلمانان کانادایی خواستار درس مبارزه با نژادپرستی در مدارس شدند

مسلمانان کانادایی خواستار اضافه کردن دروس ضدنژادپرستی به برنامه آموزشی مدارس این کشور هستند.

شهین صدیقی، مدیر اجرایی جامعه خدمات اجتماعی اسلامی (ایسا) گفت: نگران هستیم دانش آموزان مسلمان پس از تعطیلات تابستانی که چیزی به پایان آن باقی نمانده، هنگام ورود به کلاس‌های درس با برخوردهای اسلام‌هراسی و نژادپرستی روبرو شوند.

صدیقی گفت: من در حال آماده کردن نامه‌ای در این خصوص هستم و قصددارم آن را به بخش‌های آموزشی و معلمان مدارس ارسال کنم. در این نامه از آنان خواسته شده که مبحث نژادپرستی را به برنامه منظم درسی اضافه کنند و تنها یک روز را به بحث پیرامون حقوق بشر اختصاص ندهند.

صدیقی دراین باره به خبرنگاران گفت: لازم است دانش آموزان ما در نهاد‌های تحصیلی با یکدیگر صحبت کرده و درک متقابل از هم داشته باشند، اهمیت این مسئله فقط مختص اقلیت‌ها نیست بلکه این مشکلی برای تمام مردم محسوب می‌شود.

صدیقی در ادامه درباره تاثیر حملات اسلام‌هراسی بر روی کودکان گفت: آنچه بسیاری از مردم متوجه نیستند این است که وقتی برای مثال بانوان محجبه مورد هدف قرار می‌گیرند، مادران هستند که مورد حمله قرار گرفته‌اند، و کودکان شاهد این حملات بوده و این تاثیر منفی قابل توجهی بر روی آن‌ها می‌گذارد. و از آنجایی که کودکان توانایی درست بیان احساسات‌شان را ندارند، در نتیجه در خودشان می‌ریزند. در سال تحصیلی جدید نیز من نگران اتفاقاتی هستم که در مدرسه رخ می‌دهند. آیا معلمان آماده روبرویی با نژادپرستی هستند؟ حقیقتا امسال کودکان ما با چه وضعیتی در مدارس روبرو خواهند بود؟

با ورود نژادپرستان نئونازی و افراط‌گرایان راست از آمریکا به کانادا، اسلام‌هراسی در این کشور اخیرا چهره جدیدی به خود گرفته است. شعارنویسی‌های نژادپرستان بر دیوارهای مراکز اسلامی و مساجد به امری عادی تبدیل شده و پلیس نیز اقدامی جدی در این باره به کار نمی‌گیرد.

چندین شهر مختلف کانادا شاهد راهپیمایی‌های ضداسلامی و ضدمهاجران بوده که با تظاهرات‌های مخالفان با تعداد بالاتر روبرو شده است. آخر هفته اخیر نیز راهپیمایی نژادپرستان در شهر کبک کانادا به دلیل حضور مخالفان نژادپرستی نیمه کاره رها شد.