هشدار عفو بین‌الملل نسبت به وضعیت غیرنظامیان در شهر رقه سوریه

عفو بین الملل امروز پنجشنبه در گزارشی اعلام کرد، جنگ بین نیروهای ائتلاف موسوم به ضد داعش به رهبری آمریکا با تروریست های داعش در شهر رقه سوریه تاکنون منجر به مرگ صدها غیر نظامی شده و غیرنظامیانی که هنوز در این شهر هستند، با تشدید جنگ و درگیری در معرض خطرات جدی قرار گرفته اند.

عفو بین الملل در ادامه مدعی شده است که نیروهای دولتی سوریه با حمایت روسیه حملاتی را علیه غیرنظامیان انجام داده اند و از بمب های خوشه‌ای و بشکه‌ای استفاده کرده اند.

عفو بین الملل افزود: غیرنظامیان در شهر رقه گرفتار شده اند و زیر آتش همه طرف ها قرار دارند.

این سازمان خقوق بشری از نیروهای دموکراتیک سوریه خواسته است تا در شرایطی که برای بازپس گیری مناطق مرکزی شهر رقه از تروریست های داعش تلاش می کنند، مراقبت بیشتری برای حفظ جان غیرنظامیان بعمل آورند.

عفو بین الملل افزود: این مساله ضروری است که تمام طرفین درگیری کلیه اقدامات احتمالی را برای به حداقل رساندن آسیب به غیرنظامیان اتخاذ کنند.

تروریست های داعش در سال ۲۰۱۴ میلادی شهر رقه را تصرف کردند و از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند.

این گزارش افزود: این مساله سخت است که تعداد دقیق غیرنظامیانی که در جنگ رقه کشته شده اند، برآورد گردد.

افرادی که با رویترز مصاحبه کرده اند بر این مساله تاکید دارند که تعداد زیادی از غیرنظامیان به واسطه حملات هوایی و خمپاره ای کشته شده اند. درگیری های شهر رقه خسارات زیادی را به ساختمان ها و زیرساخت های اصلی این شهر وارد کرده است.

نهاد نظارتی حقوق بشر سوریه که در لندن مستقر است، اعلام کرد: از ۵ ژوئن تا چهارشنبه مرگ بیش از ۷۸۹ غیرنظامی را در شهر رقه ثبت کرده است که ۲۰۰ نفر آنها کودک هستند. این تلفات به واسطه حملات هوایی نیروهای ائتلاف آمریکایی و نیروهای دموکراتیک سوریه بوده است.

صدها غیرنظامی دیگر نیز توسط تروریست های داعش کشته شده اند. عفو بین الملل از ائتلاف آمریکایی به خاطر حملات هوایی و گلوله باران مناطقی که غیرنظامیان در آن حضور داشته اند، انتقاد کرده است.

سازمان ملل برآورد کرده است که طی ماه های اخیر بیش از ۲۰۰ هزار نفر شهر رقه را ترک کرده اند و هنوز ۲۰ هزار نفر در این شهر گرفتار هستند.