گزارش سازمان جهانی دیدبان حقوق شیعیان از افزایش کشتار اقلیت شیعه مذهب در کشور افغانستان

با گسترده تر شدن حملات گروه های تروریستی به شهروندان شیعه مذهب کشور افغانستان، سازمان جهانی دیدبان حقوق شیعیان ضمن ابراز نگرانی از این بابت، گزارشی از افزایش کشتار شهروندان شیعه مذهب در کشور افغانستان ارائه کرده است که متن این گزارش به شرح زیر می باشد:

در پی یک حمله وحشیانه به استان سرپل در شمال افغانستان، پنجاه تن از اهالی روستای شیعه نشین میرزاولنگ کشته و ده ها تن دیگر زخمی شدند.

به گفته فعالان محلی، در این حملات چندین مسجد به آتش کشیده شده و صدها تن به گروگان گرفته شده اند. مسئولان محلی اعلام کرده اند که ترکیبی از نیروهای طالبان و داعش در این حملات شرکت داشته اند.

از سال گذشته، بیش از ۱۸۰۰ خانواده شیعه در روستای میرزاولنگ در محاصره قرار دارند و این در حالی است که تاکنون تلاش های نیروهای امنیتی برای کمک به محاصره شدگان بی نتیجه بوده است.

با بررسی رخدادهای چند سال گذشته شاهد افزایش حملات به مناطق شیعه نشین افغانستان هستیم. در ابتدای ماه اگوست سال ۲۰۱۷، دو عامل انتحاری به مسجد شیعیان در غرب شهر هرات حمله کردند که در این حمله، ۲۹ تن کشته و ۶۴ تن دیگر زخمی شدند.

در ماه جولای در پی انفجار یک ماشین بمب گذاری شده در یکی از مناطق پرجمعیت شهر کابل، ۳۰ تن از شیعیان کشته و ۴۲ تن دیگر زخمی شدند.

به گفته سازمان ملل متحد، تاکنون در سال جاری بیش از ۱۷۰۰ غیرنظامی در کشور افغانستان کشته شده اند، که بیشتر آن ها متعلق به اقلیت شیعه هستند.

سازمان جهانی دیدبان حقوق شیعیان هرگونه کشتار و اعمال خشونت را محکوم می کند، همچنین این سازمان غیر دولتی بر ضرورت حمایت از حقوق اقلیت ها تأکید می کند؛ چراکه بیشتر نقض حقوق بشر در جهان بر ضد گروه های اقلیتی اعمال می شود.

این سازمان همچنین از دولت افغانستان می خواهد تا با اقدامات فوری برای حفاظت از مناطق شیعه نشین برای جلوگیری از حملات بیشتر اقدام کنند.

سازمان جهانی دیدبان حقوق شیعیان ضمن اعلام همدردی با خانواده ها و اعضای جامعه قربانیان، از کمیته های بین المللی درخواست می کند تا از حقوق اقلیت ها حمایت کنند.