رنج مردم یمن و غفلت جامعه جهانی

دربحبوحه شیوع سریع و هشدار دهنده وبا در یمن، رئیس کمیتۀ بین­‌المللی صلیب سرخ برای بازدید میدانی از شرایط انسانی و بررسی عملیات بشر دوستانه این کمیته امروز وارد یمن شد.

کارشناسان کمیته بین­‌المللی صلیب سرخ پیش‌بینی می‌کنند که شمار موارد مشکوک به وبا تا پایان سال ۲۰۱۷ به دو برابر رقم فعلی و به ۶۰۰ هزار نفر برسد، یعنی ۱ نفر از هر ۴۵ یمنی. درطی این سفر۵ روزه، رئیس کمیتۀ بین­المللی صلیب سرخ از شهرهای عدن، تعز و صنعا بازدید خواهد نمود و با کارکنان درمانی که در حال مبارزه با این بیماری مهلک هستند ملاقات خواهد داشت.

پیش از آغاز این سفر، پیتر مائورر، رئیس صلیب سرخ جهانی اظهار داشت: تراژدی اصلی این است که شیوع وبا در یمن یک فاجعه بشردوستانه ایجاد شده توسط بشر و قابل پیشگیری است. شیوع بیماری، پیامد مستقیم یک درگیری است که زیرساخت­های غیرنظامی را تخریب کرده و کل نظام درمانی را به زانو درآورده است. این رنج غیر ضروری باعث خشم انسان می­‌شود. در حالیکه جهان در خواب است، اوضاع یمن به سمت وخامت بیشتر پیش می­‌رود.

تخریب شبکه فاضلاب و تصفیه­‌خانه­‌های آب در سراسر یمن موجب گسترش سریع وبا شده است. در حالیکه کمتر از ۴۵% تأسیسات درمانی یمن بصورت کامل فعالند، نظام درمانی این کشور توان کمک به تمامی نیازمندان را ندارد. این به معنای عدم امکان مداوای دیگر بیماری­ها مانند مالاریا و یا تب دانگ است که نهایتا منجر به افزایش تلفات انسانی خواهد شد.

پیتر مائورر گفت: می­‌توان آمار تلفات را کاهش داد. بدین منظور، لازم است که طرف­های درگیر محدودیت­ها را کمتر کنند و امکان ورود دارو، غذا و منابع حیاتی را فراهم کرده و در نحوه هدایت جنگ از خود خویشتنداری نشان دهند.

درطی این سفر، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با افراد و مقاماتی از تمامی طرف­های این درگیری ملاقات نموده و در رابطه با شرایط بشردوستانه بحث خواهد نمود.

با توجه به اینکه هر هفته دست کم ۱۰ خانواده یمنی به دفاتر صلیب سرخ جهانی مراجعه می­‌کنند تا مفقود شدن یکی از عزیزان خود را گزارش دهند، رئیس صلیب سرخ جهانی همچنین از طرف­های درگیری دریمن خواهد خواست که دسترسی بدون قید و شرط و فوری این سازمان به زندانیان را برای مقاصد بشردوستانه ممکن سازند.

بیش از ۳ میلیون نفر از آغاز درگیری از خانه­‌های خود گریخته‌اند و بیش از ۲۰ میلیون نفر هم در سراسر یمن نیازمند کمک­های بشردوستانه هستند. هم اکنون کمیتۀ بین­‌المللی صلیب سرخ کمک­های بشردوستانۀ اضطراری خود را برای دست کم ۴ میلیون نفر از اهالی صنعا، صعده، عدن، تعز، حدیده و دیگر استان­های یمن فراهم می‌کند.