سکوت در برابر ویرانی بقیع، زمینه ساز ویرانی دیگر اماکن مقدس است

سازمان جهانی شیعه رایتس واتش در بیانیه ای، همزمان با ایام تخریب قبور ائمه اطهار علیهم السلام در بقیع الغرقد، این فاجعه اسفناک تاریخ اسلام را تسلیت گفت.

در این بیانیه تأکید شده است: سکوت جامعه ی جهانی نسبت به اقدام گروه های افراطی در تخریب و ویرانی مراقد بقیع، اثر روشن و برجسته ای در تجاوز همگرایان آنان در ویران نمودن مراقد و اماکن مقدس مسلمانان و معبدهای پیروان دیگر دیانت ها داشته است.

در این بیانیه آمده است: گروه های افراطی وهابی بی هیچ واهمه ای و تردیدی با ویران کردن گنجینه ی فرهنگی و تاریخی، مدنی و دینی متبلور در این اماکن مقدس، زمینه را برای نسل بعدی از همفکران خود فراهم کردند تا در همان راستا دیگر معابد اسلامی و مسیحی و نیز آثار انسانی با عناوین متفاوت را ویران و نابود کنند. البته چنین رفتاری از عقب ماندگی حاکم بر این جریان های کینه توز در تعامل با تمام گونه های تمدن و ترقی و انسانیت حکایت دارد.

در ادامه این بیانیه آمده است: آنچه امروز در عراق، سوریه، افغانستان، مصر و پاره ای از کشورهای خاورمیانه جریان دارد، دلیلی محکم بر اصرار و پای ورزی این جریان های افراطی برای دست زدن به جنایاتی از این قبیل می باشد.

در پایان بیانیه این سازمان جهانی آمده است: این سازمان خاطره ی جانسوز ویران کردن مراقد امامان بقیع را گرامی داشته، در عین حال از جامعه ی جهانی، سازمان های بین المللی میراث فرهنگی ـ انسانی می خواهد به طور جدی خواهان کیفر افرادی و تشکل هایی باشند که پشت این اقدام ها قرار دارند و بر دولت ها و رژیم ها فشار آورند تا با صدور قوانینی، چنین اقدام هایی را جنایت خوانند، مرتکبان آن را تحت پیگرد قرار دهند و با آنانی که چنین افکاری را ترویج و آن را تبلیغ می کنند، برخورد نمایند