استفاده از فسفر سفید در عراق و سوریه

دیده‌بان حقوق بشر: ائتلاف بین‌المللی در عراق و سوریه از فسفر سفید استفاده کرده است.

دیده بان حقوق بشر (HRW) ، با صدور بیانیه ای ضمن اعلام این که استفاده از فسفر سفید در حملات توپخانه ای ائتلاف بین المللی مدعی مبارزه با تروریسم به رهبری آمریکا در جنگ علیه داعش در سوریه و عراق، پرسش هایی را در مورد محافظت از جان غیر نظامیان مطرح می کند؛ بر ضرورت عدم استفاده از مهمات چند منظوره همچون سلاح آتش زا، برای حمله به افراد و تجهیزات در مناطق مسکونی حتی در حملات زمینی نیز تاکید کرد.

دیده بان حقوق بشر در این بیانیه از «استیو گوس» مدیر بخش سلاح و حقوق بشر خود نقل کرد که چگونگی استفاده از فسفر سفید اهمیت ندارد چرا که در هر صورت خطر وارد کردن آسیب وحشتناک و بلندمدت به شهرهای دارای سکنه همچون رقه در شمال سوریه و موصل در شمال غرب عراق به عنوان پایگاه های اصلی تروریست ها وجود دارد.

این سازمان حقوق بشری در ادامه، از نیروهای ائتلاف بین المللی درخواست کرده تمامی تدابیر ممکن را برای کاهش خسارت به غیر نظامیان هنگام استفاده از فسفر سفید در این دو کشور اتخاذ کنند.

به گفته گوس، می توان از فسفر سفید برای ارسال پیام و نشانه گذاری و همچنین به عنوان سلاح سوزان در میدان نبرد استفاده کرد و نیروهای آمریکایی نیز از آن در موصل و رقه استفاده کردند با این حال دلیل این کار هنوز مشخص نیست.

این بیانیه در پایان افزود: هر چند دیده بان حقوق بشر نمیتواند به صورت مستقل اعلام کند که جان غیر نظامیان با فسفر سفید گرفته شده یا نه، ولی یکی از اهالی رقه که هم اکنون در لبنان اقامت دارد، گفته یک مفازه در این اواخر در رقه با فسفر سفید هدف قرار گرفته که دست کم بیست غیر نظامی در داخل آن بوده اند.