کتاب‌هایی در آمریکا برای آموزش آداب رمضان به کودکان

روزنامه «واشنگتن پست» در گزارشی، تعدادی کتاب به زبان انگلیسی را که به کودکان و نوجوانان درباره رمضان و ارزش‌های آن آموزش می‌دهند، معرفی کرده است.
در این گزارش آمده است: هر اعتقادی که داشته باشید، کتاب‌های زیر که ما آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم، کتاب‌هایی عالی هستند که که بر اهمیت خانواده، تغذیه صحیح، نیکوکاری و معنویت تأکید دارند و همه افراد می‌توانند از آ‌ن‌ها نکاتی سودمند برداشت کنند.
کتاب اول «ماه رمضان،‌ جرج کنجکاو»، نوشته حنا خان، نویسنده مسلمان پاکستانی‌الاصل آمریکایی است. این کتاب توسط انتشارات «هیوتون میفلین هارکورت» در سال ۲۰۱۶ در سانفرانسیسکو منتشر شده و طراحی تصاویر آن توسط مری اوکیف یانگ انجام شده است. در اثری که مملو از ریتم‌ها و قافیه‌های شاداب و سرزنده است، شخصیت‌های اسطوره‌ای آن مانند جرج کنجکاو و مردی با کلاه زرد به دوست خود «کریم» ملحق می‌شوند تا با وی ماه رمضان را جشن بگیرند. آن‌ها با همدیگر انواع شیرینی‌ها را می‌پزند، هدایایی را برای خیریه آماده و آسمان را برای پیدا کردن هلال ماه رصد می‌کنند. جرج روزه خود را هم‌زمان با غروب آفتاب افطار می‌کند و سپس در پایان ماه رمضان به مراسم جشن عید فطر می‌پیوندد.
دومین کتاب «ظرف غذای لیلا» نام دارد و داستانی درباره ماه رمضان نوشته ریم فروغی و طراحی تصاویر توسط لی لیون است که توسط انتشارات «تیلبری هاوس پابلیشرز»،‌ در ایالت مین در سال ۲۰۱۵ منتشر شده است. این کتاب داستان لیلای جوان را روایت می‌کند که اخیرا از ابوظبی به شهر «پیچ‌تری» در ایالت جورجیا سفر کرده است. ریم فروغی که این نخستین کتاب اوست، با مهارت بالا داستانی درباره روزه‌داری در ماه رمضان را با موضوع چالش‌های یک انسان در مسیر ورود به یک مدرسه جدید ترکیب می‌کند. لیلا دوستان قدیمی خود را از دست داده و از این هراس دارد که معلم و همکلاسی‌های جدید وی این مسئله را درک نکنند که چرا وی روزه می‌گیرد: «اگر خانم پنورث درباره رمضان چیزی نداند، چه باید بکنم؟ هیچ کس دیگری نیست که مانند من روزه بگیرد.» در وقت ناهار لیلا از سالن غذاخوری فرار می‌کند تا به دنبال پناهگاهی در کتابخانه مدرسه باشد. آنجا است که خانم کارمن، مسئول کتابخانه یک راه‌ حل خلاقانه به وی پیشنهاد می‌دهد و او را تشویق می‌کند که درباره احساسات خود بنویسد.

کتاب سوم‌ «شب ماه،‌ داستان تعطیلات یک مسلمان» نام دارد، نوشته حنا خان با طراحی تصاویر توسط جولی پاچکیس. این کتاب توسط انتشارات «کرونیکل بوکس» در سانفرانسیسکو منتشر شده و چاپ اول آن مربوط به سال ۲۰۰۸ است. در این کتاب می‌توانید همراه با یاسمین هفت ساله شکل‌های مختلف ماه را در طول سی روز مشاهده کنید. خانواده یاسمین روزه خود را با خرمای تازه افطار می‌کنند، در مراسم افطاری شرکت می‌کنند و یا خود میزبان دیگران در زمان افطار هستند، و در نهایت برای عید فطر که یک روز تعطیل برای جشن گرفتن پایان ماه رمضان است، خود را آماده می‌کنند. والدین وی به او این مسئله را یادآوری می‌کنند که شادی خود و داشته‌هایش را با دیگران قسمت کند، و به خاطر آن چیزهایی که دارد و لذت‌هایی که از زیبایی‌های پیرامون خود می‌برد، شکرگزار باشد. پس از پایان عید، یاسمین یک هدیه ویژه دریافت می‌کند، چیزی که به او کمک می‌کند آمدن هلال ماه رمضان سال آینده را مشاهده نماید.
کتاب بعدی «زیر نور ماه رمضان» نوشته «سیلویا ویتمن» است که سو ویلیامز طراحی تصاویر آن را انجام داده است و توسط انتشارات «آلبرت ویتمن اند کامپنی» در ایالت ایلینوی منتشر شده است. عنوان این داستان کوتاه همچنین بخشی از یک نثر مسجع است که به عنوان قافیه تکرار شده است: ما هر روز روزه می‌گیریم، زیر نور ماه، زیر نور ماه، زیر نور ماه رمضان. ویتمن و ویلیامز این نثر را با تصاویر باطراوت و شاداب ترکیب کرده‌اند. ما می‌بینیم که خانواده و دوستان با یکدیگر گپ می‌زنند و می‌خندند، مردم شیرینی درست می‌کنند و در یک مراسم سنتی فانوس‌ها را آویزان می‌کنند، و تصاویری از انجام کارهای خیر و ادای نماز نیز مشاهده می‌شود. این کتاب نمایی از فضای جشن و شادمانی است: «ما قصه می‌گوییم و می‌خندیم و بازی می‌کنیم، زیر نور ماه. سپس با هم دعا می‌کنیم، زیر نور ماه، زیر نور ماه، زیر نور ماه رمضان.»

کتاب پنجم؛ «شب‌های نورانی ماه رمضان» نام دارد. نوشته «ماها عداسی» که طراحی تصاویر آن توسط «ند گانون» انجام شده است. این کتاب توسط انتشارات «بویدز میلز پرس» در ایالت پنسیلوانیا منتشر شده است. در این کتاب کودکان لباس می‌پوشند و برای گرفتن شیرینی و شکلات به در یک یک خانه‌ها می‌روند. این کار شبیه جشن هالووین به نظر می‌رسد، اما با آن تفاوت دارد. بلکه مراسمی مربوط به کشورهای عربی است. ماها عداسی، نویسنده این کتاب در کویت بزرگ شده و با نگاهی منحصر به فرد به روزهای تعطیلی که در منطقه خلیج فارس در پایان ماه رمضان جشن گرفته می‌‌شود، پرداخته است. نور و دو برادر وی با اشتیاق بسیار خود را برای شب جشن آماده می‌کنند، کیسه‌های خود را با مهره‌ها و روبان‌های رنگی تزئین می‌کنند، و سپس لباس‌های سنتی خود را بر تن می‌کنند. هم‌زمان با گذر ساعات در شب، آنان همچنین به این مسئله پی می‌برند که «یکی از معانی مهم ماه رمضان گذراندن اوقات و ایام با اعضای خانواده و تقسیم شادی و خوشحالی با افرادی است که از شادی کمتری برخوردارند.»