پیشروی نیروهای عراقی در آخرین مخفیگاه‌ داعش

جنگ در موصل به محله حی‌ الشفاء کشیده شده است. حی الشفاء و موصل قدیم با کمتر از چهار کیلومتر مربع، آخرین مخفیگاه‌های داعش در بخش الایمن بشمار می‌روند. نبرد برای آزادی این مناطق با توجه به وجود تک تیراندازان داعشی کاملا متفاوت است.

وجود تک‌تیراندازهای داعشی منجر شد تا نیروهای عراقی عرصه جنگ را به پشت‌بام‌ها خانه‌ها منتقل کنند.

یکی از فرماندهان عملیات آزادسازی موصل گفت که خیلی از خانه‌های بمب‌گذاری شده را خنثی کردیم. تروریست‌ها هر روز با شیوه جدیدی خانه‌ها و معابر را بمب‌گذاری می‌کنند تا مانع از پیشروی نیروهای ما شوند.

آزادی محله حی‌ الشفاء به پلیس اتحادیه و نیروهای ارتش عراق واگذار شده است. نیروهای واکنش سریع و مبارزه با تروریسم نیز در تلاش هستند با دور زدن محله حی الشفاء به دو محله موصل قدیم یعنی محله المیدان و محله شیخ فتحی نفوذ کنند.

پیش از عملیات آزادسازی محله الشفاء نیروهای عراقی محله الزنجیلی موصل را آزاده بودند.

گروه تروریستی داعش حدود سه سال قبل، یک سوم عراق را به اشغال خود درآورد، اما اکنون بیشتر این مناطق از دست داعش پاکسازی شده است.

اکنون فقط مناطق بسیار کمی در نینوا، الانبار و کرکوک تحت کنترل داعش است.

در همین حال «ابومهدی المهندس» معاون بسیج عراق، با افشای آماری خیره کننده، شمار روستاهای آزاد شده به دست الحشد الشعبی را ۹۸۳ روستا اعلام کرد.

وی تاکید کرد: بسیج عراق، از زمان تاسیس تاکنون، ۹۸۳ روستا، ۱۶ ناحیه، ۸ منطقه، ۷ فرودگاه، ۷ پایگاه نظامی، چندین پادگان و چندین شهر مهم از جمله الحضر را آزاد کرد.

المهندس خاطر نشان کرد: در حال حاضر، حفظ مساحت گسترده ای از اراضیِ آزاد شده، بر دوش نیروهای بسیج است و دستکم ۱۵۰۰ کیلومتر از مرزهای عراق با سوریه را نیروهای بسیج حفظ کرده اند. در یک کلام بسیج، با کمک نیروهای امنیتی، مساحتی برابر با ۲۵ هزار کیلومتر مربع از خاک عراق را آزاد کرد.