سوء استفاده آمریکا از سازمان‌های خیریه برای جاسوسی در یمن

انتشار گزارشی از روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در رابطه با سوء استفاده آمریکا از سازمان‌های انسان دوستانه و خیریه بین‌المللی در یمن در راستای اقدامات جاسوسی، به رسوایی تازه‌ای برای این کشور تبدیل شده است.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی به معیارهای دوگانه برخی کارمندان مؤسسات بین‌المللی فعال در زمینه حقوق بشر و کمک رسان‌های انسان دوستانه در یمن پرداخت که به عنوان جاسوسان سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و ارتش این کشور فعالیت می‌کنند. این موضوع نشان دهنده ماهیت سوءاستفاده آمریکا از برخی سازمان‌های فعال در سطح جهان از جمله یمن است.

این گزارش که آدام گولدمن و اریک اسمیت آن را نوشته اند، از دست‌ داشتن اسکات داردن هماهنگ‌کننده کمک‌های انسانی در یمن و مدیر منطقه ای مجموعه توسعه از طریق اقیانوس در فعالیت‌های اساسی جاسوسی تحت پوشش اقدامات انسان دوستانه خبر داد. این در حالی است که بنا به اعلام این روزنامه سرویس‌های امنیتی یمنی مدتی پیش وی را بازداشت کرده بودند.

این روزنامه آمریکایی به جزئیات فعالیت داردن تحت پوشش فعالیت‌های انسانی اشاره می‌کند که مانند ده ها جاسوس دیگر تحت پوشش سازمان‌های انسان دوستانه در یمن فعال هستند. این در حالی است که داردن در زمان بازداشت خود در مارس ۲۰۱۵ اعلام کرد که حدود ۱۲۵ مشاور عملیات ویژه به شکل گسترده با ارتش یمن و نیروهای ضد تبعیض در آن زمان همکاری می‌کردند.

این روزنامه آمریکایی می‌نویسد که داردن تحت پوشش یونیسف و صلیب سرخ کار می کرد، اما فعالیت اصلی و مخفیانه وی در زمینه ارسال تجهیزات برای نیروهای ویژه نظامی آمریکایی و هماهنگی با آنها به علاوه نظارت بر محموله‌های کماندویی بود که به صورت قرارداد محرمانه با پنتاگون آن را امضا کرده بود.

شرکت توسعه از طریق اقیانوس‌ها شرکتی لوجستیک است که مقر آن در نیو اورلئانز آمریکا قرار دارد. این شرکت در زمینه حمل و نقل کالا به مناطق خطرناک دنیا فعالیت می کند و مرتبط با گروه کوچکی از شرکت هایی است که کمک‌های انسان دوستانه را برای زنان و کودکانی که از گرسنگی رنج می‌برند، فراهم می‌کند. این شرکت در یمن برای تأسیس منازل امن و ایجاد شبکه هایی برای کوماندوهای مخفیانه وابسته به آمریکا فعالیت می کند.

این روزنامه اقدامات داردن ۴۷ ساله را نگاهی کم‌نظیر در دنیایی مبهم از پیمانکاران نظامی دانست که در مناطق جنگی و مناطق بدون قانون نظیر یمن و سومالی و لیبی فعالیت می‌کنند. با وجود این که یونیسف از طریق نجوی مکی سخن‌گوی خود اطلاع از همکاری شرکت مذکور با ارتش آمریکا را تکذیب کرده، اما موضوع داردن تردیدهای زیادی را در رابطه با ماهیت فعالیت این سازمان‌ها و میزان سوءاستفاده آمریکا از آنها ایجاد می‌کند. به ویژه در شرایطی که این روزنامه آمریکایی تأکید می‌کند که داردن قراردادهایی را با صلیب سرخ داشته و بر فعالیت دهها تن از کارکنان و دفاتر این موسسه در صنعا و عدن و الحدیده به عنوان رئیس عملیات شرکت توسعه از طریق اقیانوس ها در یمن نظارت دارد.

چیزی که تردیدها در رابطه با سوء استفاده سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا از این مؤسسات را افزایش داده، نقل قول روزنامه مذکور از شش تن از مسئولان سابق و کنونی آمریکا است که تأکید داشتند این موسسات و شرکت ها بویژه در زمینه یمن، قراردادهای محرمانه‌ای با ارتش آمریکا امضا کرده اند.

تردیدی نیست که موسسات اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا از مسلمانان آمریکایی مانند داردن که زبان عربی را به خوبی بلد هستند، در راستای اقدامات خود استفاده می کند. همانطور که حضور سفرای آمریکا از جمله جرارد ورشتاین سفیر سابق آمریکا در صنعا در عملیات عضوگیری برای مؤسسات جاسوسی عجیب نیست. این موضوع اظهارات مقامات انصار الله در رابطه با دست داشتن ورشتاین در فعالیت‌های غیردیپلماتیک که در آن زمان مطرح می شد را تایید می کند.

این گزارش آمریکایی با اشاره به احتمال دست داشتن عربستان سعودی در عملیات عضوگیری جاسوس به نفع آمریکا می‌افزاید که داردن زبان عربی را در اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ قرن گذشته میلادی در عربستان خوانده است، او بنا به اذعان همسرش در نهایت به وهابیت گرایش پیدا کرد. این گزارش می‌افزاید که پنتاگون از واکنش نشان دادن به این اخبار خودداری کرده و داردن نیز هیچ اطلاعاتی در این زمینه نداده است و همین موضوع باعث شده او خانه نشین شود.

این روزنامه در ادامه به انگیزه داردن از حضور در یمن اشاره کرده و می‌گوید که وی با وجود هشدارهای مسئولان عملیات ویژه مبنی بر عدم رفتن به یمن در این کشور حضور پیدا کرد، اما به نظر می‌رسد که روش های فعالیت‌ کاری سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و سوء استفاده آنها از مسلمانان و شهروندان مسلمان خود ، باعث شده آنها به سمت یمن کشیده شوند.

این روزنامه اعتراف می کند که انقلاب ۲۱ سپتامبر یمن تلاش‌های دولت آمریکا برای انجام عملیات اطلاعاتی در یمن را با مشکل مواجه کرده است. این در حالی بود که بنا بر اعلام این روزنامه آمریکایی، یمن پس از حوادث ۱۱ سپتامبر به یکی از عرصه‌های فعالیت نیروهای به ویژه عملیاتی آمریکا تبدیل شده بود.

در پی این حادثه سازمان یونیسف تأکید کرد که قرارداد خود با شرکت مذکور را که داردن تحت پوشش آن برای ارتش آمریکا کار می‌کرد، در سپتامبر ۲۰۱۶ متوقف کرده و دیگر قراردادهایی که برای عملیات یونیسف یا کارکنان آنها خطرآفرین باشد را امضا نمی‌کند ، اما بنا بر این گزارش این موسسه برای مبرا کردن خود نیازمند کسب اطمینان افکار عمومی یمنی ها است. بنا بر اعلام این روزنامه آمریکایی ، داردن پیش از حضور در یمن در کویت و عراق فعالیت داشته است.

گزارش های رسانه ای طی سال‌های اخیر از وجود دو مرکز امنیتی و جاسوسی مشترک آمریکا، عربستان، مصر و یمن در یمن حکایت دارند. این گزارش‌ها هدف از ایجاد این دو مرکز در خاک یمن، اجرای ماموریت های امنیتی و عملیات های ویژه عنوان کرده است. استقرار این مراکز برای انجام هماهنگی اطلاعاتی – امنیتی براساس اعمال فشار و درخواست های دولت سابق یمن برای مقابله با القاعده و فعالیت های تروریستی آن در این کشور صورت می گیرد.

این دو مرکز شبیه به دو مرکزی هستند که از سال ها پیش برای مبارزه با گروه های تروریستی توسط آمریکا در افغانستان ایجاد شدند و تاکنون فعالیت آنها ادامه دارد. منابع آگاه در این باره گفتند که این دو مرکز هماهنگی اطلاعاتی امنیتی و جاسوسی در یمن با هدف اجرای ماموریت های ویژه در کنار فعالیت های امنیتی فعالیت می کنند. این دو مرکز همچنین از فناوری های سطح بالا و بسیار پیشرفته براساس استانداردهای آمریکا برخوردارند و با هدف تعقیب و بازداشت اعضای القاعده ایجاد شده اند. فعالیت های این دو مرکز، دائمی است.