ذخیره غدایی در یمن کفاف ۳ ماه را می‌دهد

مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا گفت: ذخیره غذایی در یمن تنها برای حدود سه ماه کفایت می‌کند و مشخص نیست ساکنان پس از آن نیازهای غذایی خود را چگونه تامین خواهند کرد.

ارتارین کازین، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا گفت: گزارش‌های سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی دیگر حاکی از این است که ۱۰ استان از مجموعه ۲۲ استان در یمن در آستانه قحطی هستند. این درحالی است که سه استان از جمله الحدیده، تعز و صعده در مرحله خطر و یا قحطی اعلام شده قرار دارند.

به گفته مقامات سازمان ملل، هفت میلیون تن از ساکنان این کشور در آستانه قحطی قرار دارند و این بزرگترین حالت فوق‌العاده غذایی در جهان است.

بیماری‌ها از جمله وبا و کمبود خدمات بهداشتی ساکنان یمن را تهدید می‌کنند به طوریکه طی کمتر از دو ماه وبا جان بیش از ۵۰۰ یمنی را گرفته است. بیش از ۵۵۰ هزار تن نیز به این بیماری مبتلا شده‌اند که یک سوم آنها کودک هستند.

طی روزهای گذشته ۲۲ سازمان متخصص در امور انسانی، حقوق بشری یمنی و بین‌المللی نسبت به وخامت بیشتر اوضاع در یمن هشدار دادند.

در همین حال، صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) گفت: تعداد موارد ابتلا به وبا در یمن طی سه روز اخیر ۱۰ هزار مورد افزایش یافته تا مجموع این رقم به ۶۵ هزار و۳۰۰ مورد تاکنون برسد.

یونیسف افزود: با توجه به گسترش بیماری سه هواپیما حامل بیش از ۴۰ تن کمک‌های ضروری از جمله دارو و غیره برای درمان بیش از ۵۰ هزار بیمار ارسال شده است.

طبق اعلام این سازمان، اوضاع یمن در آستانه فاجعه است و تمامی سازمان‌های آب و فاضلاب تخریب شده‌اند.

سازمان جهانی بهداشت افزایش مرگ و میر ناشی از وبا در یمن و رسیدن آن به ۵۳۲ مورد در ماه آوریل را تایید کرد و گفت: موارد ابتلا به این بیماری در ۲۵۳ منطقه در یمن ثبت شده است.