سفر پاپ فرانسیس به قاهره

پاپ فرانسیس – رهبر کاتولیک های جهان – برای سفری دو روزه به مصر رفت و با عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر، احمد الطیب، شیخ الازهر، و پاپ تواضروس دوم، رهبر قبطی‌های مصر دیدار و گفت‌وگو کرد.

واتیکان، یک ماه قبل از سفر پاپ فرانسیس به قاهره، لوگو (نشان واره) و هدف از این سفر مهم را اعلام کرده بود و بنرهای خوش آمد گویی به همراه لوگو در مناطق مختلف این شهر به چشم می خورد.

هدف سفر رهبر کاتولیک های جهان، تقویت پیوند اقلیت قبطی مصر با مسلمانان این کشور اعلام شده است؛ پیوندی که در ماه‌های اخیر توسط تبلیغات منفی اسلام‌گرایان افراطی و عملیات تروریستی آنها در عبادتگاه‌های مسیحیان دچار تزلزل شده است.

به دلیل حملات تروریستی که چند روز پیش به دو کلیسای قبطی در اسکندریه و طانتا که ۴۴ نفر کشته و ۱۲۰ زخمی بر جای گذاشت، تدابیر امنیتی در این شهر افزایش یافته است.

با وجود این، رهبر کاتولیک‌های جهان بدون خودروی ویژه پاپ (پاپاموبیل) رفت‌وآمد می‌کند. او ضمن اشاره به اینکه، خودروی ضدگلوله بین او و مردم فاصله می‌اندازد، می‌گوید: «در این خودرو احساس می‌کنم که در قوطی ساردین هستم.»

شایان ذکر است:
بنیاد جهانى ایت الله شیرازى طى بیانیه اى ضمن استقبال از سفر جناب پاپ وانعقاد کنفرانس مهم (آشتى وزندگى مسالت آمیز) برگزاری چنین نشست هایی، به ویژه برای کشورهای خاورمیانه که روزانه شاهد کشتار، هجرت های اجباری، تبعید، آوارگی و جنگ و درگیری هایی است که اکثر قربانیان آن را زنان، کودکان و کهنسالان تشکیل می دهند، را ضرورى وحیاتى دانست.