چه کسی حمله شیمیایی خان شیخون را انجام داده است؟

اعضای کمیته تحقیقات سازمان ملل – ویژه سوریه – اعلام کردند که نمی دانند چه کسی در خان شیخون از سلاح شیمیایی استفاده کرده است و اطلاعی از جنگنده‌هایی که شهر «خان شیخون» را بمباران کرده است، ندارند و حتی نمی‌توانند مشخص کنند که آیا حمله «خان شیخون» شیمیایی بوده یا خیر.

رئیس این کمیته – پائولو سرگیو پینیرو – گفت ما از طریق اسکایپ با شاهدان عینی صحبت کرده و از تصاویر ماهواره‌ای استفاده کردیم و تحقیقات درباره حادثه «خان شیخون» از طریق کارشناسان، شاهدان عینی و تصاویر و ویدیوهایی که درباره صحت آن تحقیق خواهیم کرد، ادامه دارد.

وی استفاده از گاز کلر در سوریه را تأیید و اعلام کرد که درصدد تحقیق درباره ادعای استفاده از گاز «سارین» در خان شیخون است.

وی گفت: بیشتر مردم با سلاح‌های شیمیایی نمرده‌اند، بلکه با سلاح‌های قدیمی جان خود را از دست داده‌اند و این نشان می دهد که طرف‌های درگیر منافعشان را به جان ساکنان ترجیح می‌دهند و از روش‌های نظامی استفاده می‌کنند.

وی در ادامه گفت: ما درخواستی شفاهی را برای دولت سوریه فرستاده‌ایم تا گزارشی درباره حادثه خان شیخون به ما بدهد و ما هرم فرماندهی نیروهای دولتی سوریه را می‌دانیم، اما از ساختار فرماندهی طرف‌های دیگر اطلاعی نداریم.

و همچنین، با اشاره به سنی های تندروی جبهه تحریر الشام و فتح الشام ـ یا همان جبهه النصره ـ افزود: پس از جنگ «حلب» این دو گروه تروریستی با یکدیگر متحد شده اند و احتمال بروز یک فاجعه انسانی در استان «ادلب» سوریه می رود.